Ліна ЖИГІНАС: Освіта в телефоні: чи є онлайн-навчання дієвою та комфортною заміною традиційним формам навчання? - Основні новини України
Як приватні навчальні заклади адаптуються до різноманітних умов, в яких перебувають їхні учні, та які методи організації безперервного і системного навчання вони впроваджують, розповіла генеральна директорка мережі КМDШ ВСЕСВІТ Ліна Жигінас.
Поштовхом для розвитку дистанційних форматів освіти стала пандемія. Онлайн та гібридний формат освіти став нормою. Як не жорстоко це звучить, але пандемія загартувала нас, і в лютому 2022 ми виявилися готовими до дистанційки.
У вересні було впроваджено онлайн-формат з метою підвищення ефективності. Створено однорідну аудиторію, що працює в єдиному стилі та ритмі, спеціально для цієї групи.
І це стало справжнім порятунком для освіти. Ще п'ять років тому ніхто не міг уявити, наскільки складними виявляються зовнішні обставини, і як непросто буде давати дітям безперервну освіту. Та інтернет і спеціалізовані програмні продукти освітні чи адаптовані під потреби освіти дали нам можливість вибудувати принципово нову освітню архітектуру, яка працює в будь якій точці світу та за будь яких обставин.
Обставини, в яких опиняються учні, настільки різноманітні, що нам не варто зупинятися на єдиному форматі дистанційного навчання. Ми твердо дотримуємося принципу, що дитинство не можна призупиняти, і діти повинні отримувати якісну освіту незалежно від обставин. Якщо якісь умови роблять відвідування школи небезпечним, непостійним або неможливим, це не може бути виправданням для компромісів між безпекою дитини та її майбутнім. Після закінчення школи діти продовжать формувати своє доросле життя, і ніхто не буде враховувати ті труднощі, з якими вони стикалися під час навчання. Які б труднощі не виникали, це завжди питання вибору формату навчання, що базується на якісній освітній програмі.
У вересні 2022 року, коли багато дітей через безпекові причини перебували далеко від своїх домівок, а онлайн-аудиторія значно перевищувала офлайн, ми вирішили створити окремий напрямок — КМDШ ONLINE. Це школа, де кожен учень може обрати оптимальний для себе формат навчання: синхронний або асинхронний. Поєднувати обидва формати в одній аудиторії стало недоцільно, оскільки діти, що навчаються в класі, і ті, хто займається онлайн, опинилися в зовсім різних умовах. Враховувалися різниця в часі, вплив повітряних тривог, а також необхідність дітей, які знаходяться за кордоном, відвідувати місцеві навчальні заклади.
З лютого 2022 року світ став двосистемним: до і після. В один момент усе змінилося. І хоча це може здаватися дивним, освітяни виявилися готовими до нових умов викладання. З міркувань безпеки навчальний рік ми завершували в онлайн-форматі. У нас були налагоджені алгоритми, адаптований графік, але по ту сторону екрана сиділи розгублені діти, яким у перші дні навчання просто необхідно було виговоритися, бути почутими.
Коли ми оговталися від початкового шоку, наше мислення зосередилося на наступних кроках. Ми не могли точно передбачити, скільки учнів повернеться до традиційного навчання в класах, але були впевнені, що багато з них залишаться далеко від дому і потребуватимуть дистанційного навчання. Ідею гібридного формату ми відразу відкинули, адже в рамках кількох шкіл це означало б велику кількість учнів з повноцінними класами. До того ж, викладання в гібридному режимі, коли викладач працює з двома групами одночасно, є дуже складним, а з точки зору безпеки, ці дві групи вимагали абсолютно різних підходів до навчання.
Отже, ми...
Це рішення дозволило нашим учням продовжувати навчання, незважаючи на те, де вони знаходяться.
Окрім учнів, які вже навчалися в КМДШ, до нас приєдналося багато нових дітей. Це учні, які:
Цей список дітей, для яких дистанційне навчання є єдиним ефективним варіантом, далеко не вичерпний.
Тож саме для них працює КМDШ ONLINE і ми продовжуємо інтенсивно розвивати напрям дистанційної освіти.
REAL TIME навчання у КМDШ ONLINE - це синхронний формат. Він є віртуальною адаптацією класичного шкільного навчання. Учні мають розклад уроків, як у звичайній школі, і взаємодіють з викладачами в режимі реального часу. Уроки проходять у інтерактивному форматі: вчитель веде заняття, ставить питання і роз'яснює матеріал, а учні мають можливість активно взаємодіяти з процесом навчання. Якщо учень з якихось причин не зміг підключитись в режимі реального часу, є можливість переглянути відеозапис уроків. Такий формат дозволяє дитині незалежно від місця перебування відвідувати школу та отримувати якісну освіту.
Отже, у нього є власна собівартість і, відповідно, ціна. Оскільки створено окрему команду викладачів, щомісяця здійснюється оплата за доступ до платформ, підтримку електронного щоденника, а також інші IT-рішення, адміністрування, документообіг, методичну роботу тощо. Фактично, це освітній заклад без фізичного приміщення, але з високою якістю виконання та динамічним підходом до навчальної програми.
Але не всі мають змогу вчитись у режимі реального часу. Тож ми створили асинхронний формат онлайну - екстернат.
Головними перевагами цього методу є адаптивність та здатність до самостійного розпорядження часом. Екстернатна форма навчання передбачає використання спеціалізованих платформ, які дозволяють дітям отримувати доступ до навчальних матеріалів, проходити тести та виконувати завдання. Залежно від вибраного пакету, учні можуть отримувати різний рівень підтримки та взаємодії з педагогами.
Екстернат пропонує різноманітні пакети, які відрізняються за ступенем інтерактивності та підтримки. Наприклад, один з варіантів включає гейміфіковану платформу, де учні мають можливість заробляти бали та зірочки за виконання завдань, що вносить ігровий елемент у навчальний процес. Інші пакети можуть пропонувати додаткові консультації з викладачами, що дає можливість отримати додаткову допомогу у разі потреби.
Проте, при виборі екстернату треба мати на увазі, що він потребує самоорганізованості і дисципліни - як від дитини, так і від її батьків. Але тут точно кожен учень знайде якісне рішення для себе.
Звичайні щоденники в цифровому форматі відсутні. Як же батькам слід контролювати академічні досягнення своїх дітей? В цьому випадку на допомогу приходить електронний щоденник. У ньому можна знайти оцінки та рівні, які учень отримує по кожному предмету. Щотижневі коментарі від учителів додають важливу інформацію до оцінок, що допомагає батькам глибше розуміти успіхи і виклики, з якими стикається їхня дитина.
Крім того, в кінці кожного семестру наші вчителі надають батькам звіт у формі так званого School Pass. Це узагальнюючий документ, який включає підсумкові оцінки і коментарі вчителів за пів року навчання, а також рекомендації щодо подальшої роботи. Завдяки School Pass можна відстежити динаміку результатів і бачити, як змінюється успішність дитини протягом року.
Усе визначається специфічними умовами, в яких опинилася родина. Як мама, я глибоко усвідомлюю переживання батьків, які хвилюються, коли потрібно відправити дитину до школи в зонах, близьких до фронту. Я розумію, чому вони приймають рішення про переїзд у безпечніші регіони. У таких ситуаціях вони активно шукають можливості для отримання якісної освіти. Найкращим виходом у цих обставинах є дистанційне навчання.
Який саме тип дистанційного навчання вибрати? Це залежить від ряду факторів. Формат REAL TIME ідеально підходить, якщо учень має стабільний зв'язок та доступ до електроенергії, почувається в безпеці і може брати участь в уроках у той самий момент.
Якщо ці умови не відповідають один одному, варто розглянути варіант екстернату. Це чудове рішення для тих, хто шукає більшу гнучкість у навчальному процесі або має обмеження в часі.
Зберегти увагу дитини під час уроків біля комп’ютера чи в класі, де є інтерактивні елементи, живе спілкування та активна динаміка, - це абсолютно різні завдання. Це зумовлено психологічними особливостями вікової категорії, тому не можна очікувати, що учень початкової школи зможе ефективно провести п’ять уроків за екраном так само, як це відбувається в класі. У зв’язку з цим, ми змушені були адаптувати онлайн-навчання так, щоб учні не втрачали концентрацію і могли засвоювати матеріал. Варто також враховувати, що умови та безпекові протоколи в онлайн- та офлайн-форматах кардинально різняться.
Ми оновили нашу програму. Наприклад, ми вирішили відмовитися від уроків, які в офлайн-форматі не приносять жодної користі, як, наприклад, фізична культура. Лабораторні заняття з природничих наук переважно перетворилися на демонстраційні експерименти. Проте ми постійно шукаємо можливості для інтерактивного навчання. Наприклад, існує безліч безпечних експериментів, які ілюструють наукові принципи і які можна виконувати вдома. Наші учні повторюють ці експерименти разом з учителем.
Незважаючи на деякі адаптації, школярі отримують повноцінні знання зі шкільної програми і хороший старт для подальшої освіти та особистого розвитку. Ефективності у навчанні в КМDШ ONLINE ми досягаємо за рахунок того, що у нас є різні рішення під різні потреби. І це працює.