"Корупційні схеми" та "торгівля дітьми": ключові мішені російської пропаганди щодо Олени Зеленської.


З моменту початку масштабного вторгнення Росія активно прагне підкопати стабільність українського суспільства та держави через використання пропаганди і дезінформаційних кампаній.

За цей час стратегія ворога змінилася. На початку великої війни Кремль сподівався переконати українців в тому, що російські війська - не окупанти, а "визволителі", але ці спроби з тріском провалилися. Тому ворог обрав іншу стратегію, спрямовану на роз'ятрювання суперечностей всередині України. Ключове завдання пропаганди - переконати українців, що їхній головний ворог знаходиться не у Москві, а у Києві. Вершиною цих спроб стала операція "Майдан-3", здійснена навесні 2024 року. Тоді російські спецслужби розгорнули агресивну пропагандистську кампанію, щоб підірвати легітимність Президента Володимира Зеленського, який буцімто "заборонив вибори" і перетворився на "узурпатора".

Але під приціл ворожої пропаганди потрапляє не лише Президент. Не менш агресивно Москва атакує Першу леді України Олену Зеленську, яка відіграє важливу роль у системі державних комунікацій як всередині країни, так і на міжнародному рівні. Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки на запит і за підтримки Управління державної служби охорони України дослідив головні наративи ворожої пропаганди і проаналізував ключові інформаційні операції проти Першої леді України.

Наративи і методи пропаганди

В цілому, інформаційні атаки на Олену Зеленську є складовою частиною ширших заходів російських спецслужб, які намагаються знецінити імідж України в очах західної спільноти, зокрема в межах операції Doppleganger. Кампанія, спрямована на дискредитацію Першої леді України, почалася в перші дні повномасштабного вторгнення і продовжується до сьогодні.

Основні напрямки інформаційних атак на Олену Зеленську перегукуються зі загальними метанаративами російської пропаганди, які були виявлені раніше Центром стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки в результаті їхнього аналізу наративів. У цьому контексті мова йде про теми корупції, злочинів проти дітей та зловживання міжнародною допомогою.

"У випадку Олени Зеленської російські пропагандисти не вигадували нічого нового, а просто адаптували свої методички під конкретну особу та специфіку її діяльності", - вважає Ігор Соловей, керівник Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки.

"Теми корупції і злочинів проти дітей є дуже тригерними як для української, так і для міжнародної аудиторії. Будь-які негативні повідомлення на цю тему потенційно викликають надзвичайно сильну емоційну реакцію, на що й розраховує пропаганда. Те саме стосується й зловживання міжнародною допомогою. Такі звинувачення можуть розлютити і українців, бо вони цієї допомоги потребують, і західних платників податків, які цю допомогу фактично фінансують. Таким чином російські служби намагаються бити у вразливі місця, очікуючи потрібної для себе реакції", - пояснює Максим Віхров, старший аналітик Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки.

Крім того, російські спецслужби виходять зі специфіки діяльності Першої леді України. З початку повномасштабної війни Фундація Олени Зеленської активно допомагає дітям, а сама Олена Зеленська промотує допомогу Україні на міжнародній арені.

"Механіка пропаганди дуже проста. - розповідає Максим Віхров. - Наприклад, у вересні 2023 року Володимир Зеленський і Олена Зеленська перебували з офіційним візитом у Сполучених Штатах. В рамках цього візиту відбулося багато заходів, які висвітлювалися у медіа, і наскрізною темою була, звісно ж, допомога Україні. І тут же - у перших числах жовтня - по гарячих слідах російська пропаганда розгортає інформаційну операцію і поширює фейк, що під час цього візиту пані Зеленська нібито влаштувала собі розкішний шопінг у Нью-Йорку, придбавши прикрас Cartier аж на 1,1 мільйона доларів. Меседж для американців простий: мовляв, Зеленський вимагає у вас гроші, але вони йдуть не на оборону від Росії, а на коштовні покупки його дружини. Меседж для українців ще простіший: поки ви сидите під обстрілами і гинете на фронті, керівництво України розкошує на гроші Заходу. Ось така брутальна маніпуляція".

Згідно з результатами наративного аналізу та даними моніторингу, проведеного за допомогою штучного інтелекту на платформі Osavul, більшість інформаційних кампаній, спрямованих на дискредитацію Олени Зеленської, реалізуються за стандартним шаблоном. Зазвичай, дезінформація спочатку з'являється в інформаційному просторі через іноземні джерела (або такі, що маскуються під іноземні), після чого вона синхронно розповсюджується через російські пропагандистські мережі, охоплюючи як українську, так і міжнародну аудиторію.

"Хороша новина полягає в тому, що Росія настільки дискредитувала себе, що більше не може транслювати будь-які повідомлення напряму. Ніхто за межами РФ не сприймає серйозно будь-яку інформацію, озвучену російськими медіа або іншими джерелами. - пояснює Максим Віхров. - Гірша новина в тому, що Росія активно розбудовує систему інформаційних проксі, тобто джерел, які видають себе за незалежні і незаангажовані для того, щоб поширювати російські вкиди як на українську, так і на іноземну аудиторію. Це можуть бути як реальні, так і фейкові іноземні медіа, блогери та інші балакучі голови, які працюють в системі російської пропаганди".

Розкішні маєтки, цінні прикраси та автомобілі класу люкс.

В рамках даного дослідження аналітики Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки виокремили ключові інформаційні операції Росії, спрямовані на дискредитацію Олени Зеленської, у період з березня 2022 по серпень 2024 року. Далі розглянемо деякі характерні приклади, які дають уявлення про те, як працює кремлівська машина брехні.

Як було зазначено раніше, на початку жовтня 2023 року російська пропаганда запустила дезінформацію про те, що Олена Зеленська, перебуваючи з офіційним візитом у США, нібито витратила 1,1 мільйона доларів на прикраси Cartier у Нью-Йорку. Згідно з цим хибним повідомленням, інформацію нібито надала колишня працівниця бутика Cartier, яка, як стверджується, була звільнена наступного дня після суперечки з Оленою Зеленською. Вона, мовляв, опублікувала в Instagram деталі цього інциденту, а також фотографії чеків, що підтверджують витрати першої леді України на вказану суму.

Щоб замаскувати російський слід, дезінформацію поширили через цілком реальне нігерійське видання The Nation. Профіль в Instagram, на якому з'явилося фальшиве свідчення "колишньої працівниці салону Cartier", з'явився всього за кілька днів до цього вкиду. Виявилось, що ця особа є студенткою з Санкт-Петербурга і не має ніякого зв'язку з нью-йоркським салоном.

Протягом вересня-жовтня 2023 року дезінформація на українську аудиторію найбільш активно розповсюджувалася через вебсайти та телеграм-канали, які маскувалися під російські та українські ресурси. З 22 проаналізованих джерел, 2 були виявлені як пов'язані з російською державою, а ще 2 - як поширювачі дезінформації. Згідно з даними платформи Osavul, 8 з цих джерел раніше брали участь в інших інформаційних кампаніях, організованих російськими спецслужбами.

У грудні 2023 року в інформаційному просторі Росії з'явилася неправдива інформація про те, що сім'я Зеленських нібито стала власниками вілли в Німеччині, яка колись належала Йозефу Геббельсу. Згідно з цими чутками, угода про купівлю нерухомості була здійснена через компанію "Film Heritage Inc.", що, як стверджується, належить Олені Зеленській.

Фейкові новини з'явилися на основі заяви, яку нібито зробила колишня співробітниця консалтингової компанії BIM на ім'я Сабіна Мелс. Ця інформація була опублікована на її YouTube-каналі та в Twitter-акаунті, створеному від її імені. Заява отримала широке розповсюдження на різних вебсайтах, серед яких пропагандистський англомовний ресурс The Intel Drop, нігерійське видання Independent та кілька інших медіа.

У російськомовному інформаційному просторі, починаючи з кінця грудня 2023 року і до перших днів січня 2024 року, цей наратив особливо активно розповсюджувався через російські пропагандистські телеграм-канали, зокрема й ті, які маскуються під українські. Зокрема, 8 каналів було виявлено як пов'язані з російською державою, а 18 з них були відзначені як джерела дезінформації. Згідно з даними платформи Osavul, 24 канали вже брали участь у попередніх інформаційних кампаніях.

"Всі операції, описані у нашому дослідженні, виконані досить шаблонно. - пояснює Максим Віхров. - Наприклад, відомий фейк про купівлю Зеленською люксового автомобіля Bugatti Tourbillon був зроблений через фейковий вебсайт Verite Cachee France, який позиціонує себе як французьке онлайн-видання. А особу "співробітника автосалону", який нібито викрив Зеленську, взагалі створили за допомоги штучного інтелекту, опублікувавши його "зізнання" у Instagram. З одного боку, все це виглядає дуже топорно і моментально викривається. Але з іншого боку, масовість таких вкидів може створювати негативний інформаційний фон не лише навколо Олени Зеленської, але й України загалом. Тому виявляти і викривати такі операції дуже важливою. Якщо цього не робити, російській пропаганді буде простіше брехати світові і самим українцям про те, що наша держава існує виключно для збагачення її керівництва".

Діти з України в контексті західних злочинців.

Російська пропаганда активніше, ніж раніше, поширює інформацію про те, що Фонд Олени Зеленської нібито має відношення до серйозних злочинів, пов'язаних з українськими дітьми, перевершуючи навіть наративи про корупцію.

У листопаді 2023 року російська пропаганда розповсюдила неправдиву інформацію, згідно з якою Фонд Олени Зеленської нібито залучений до торгівлі дітьми. За цими заявами, українські сироти, які мали б бути врятовані від війни, переправляються на Захід, де потрапляють у "мережі педофілів". Відзначається, що одним з осіб, до яких нібито потрапили ці діти, є французький філософ Бернар-Анрі Леві, який відомий своєю підтримкою України.

Вкид був зроблений за типовим шаблоном. Початкове фейкове повідомлення з'явилося на англомовному сайті The Intel Drop, який систематично поширює антиукраїнські фейки під виглядом "розслідувань". В основі даного "розслідування" - зізнання особи, представленої як ексспівробітник (водій) Фонду Зеленської. На опублікованому відео людина з закритим обличчям говорить французькою мовою.

Синхронно, інформація була розповсюджена французькою мовою на платформі NetAfrique, що здебільшого висвітлює новини з Буркіна Фасо. Раніше цей сайт також поширював неправдиву інформацію про те, що Олена Зеленська придбала розкішні прикраси бренду Cartier.

За період з 5 по 30 листопада 2023 року вкид поширили 493 джерела, з-поміж яких 5 були ідентифіковані як неавтентичні, 73 - пов'язані з державою (РФ), 110 - як розповсюджувачі дезінформації. 176 з них, відповідно до даних платформи Osavul, були раніше задіяні в інших інформаційних операціях. Найбільш активно вкид поширювався на платформі Telegram, у соцмережі Х (Twitter), через вебсайти та в російській соцмережі "ВКонтакте". Територіально більшість джерел були ідентифіковані як російські та українські (включно з ТОТ). Серед джерел, пов'язаних з державою (РФ), провідне місце займають російські державні медіа: РИА Новости, ТАСС, Украина.ру, а також афільоване з державою видання "Московский комсомолец".

У червні 2024 року роспропаганда актуалізувала фейк про причетність Фонду Зеленської до торгівлі українськими дітьми, які нібито переправляються до "європейських педофілів", найбільше - до "високопоставлених педофільських спільнот Лондона". Ця схема нібито запрацювала у грудні 2022 року, після офіційного візиту Олени Зеленської до Великої Британії. Британським "куратором" трафіку дітей нібито є 7-й герцог Вестмінстерський Х'ю Гросвенор.

Основою цього вкиду є "дослідження", проведене організацією "Фонд боротьби з репресіями", яка була заснована Євгеном Пригожиним у березні 2021 року. Вебсайт цієї організації виступає як активний канал поширення антиукраїнських та антизахідних фейків, поданих у вигляді "досліджень". Цей матеріал був опублікований одночасно на сайті "Рупор Ньюс" під ім'ям Томаса Рьопера — блогера німецького походження, який вже два десятиліття проживає в Росії та активно залучений у російську пропаганду.

Протягом червня 2024 року вкид поширили 187 джерел, серед яких 2 ідентифіковані як неавтентичні, 14 - пов'язані з державою, 35 - як розповсюджувачі дезінформації. 37 з них були раніше задіяні в інших інформаційних операціях згідно з даними платформи Osavul. Найактивніше вкид поширювався на соціальній платформі Х (Twitter), у месенджері Телеграм та через вебсайти. Більшість джерел були ідентифіковані як російські, а також такі, що мімікрують під українські. Серед джерел, пов'язаних з державою, є російське державне медіа "Украина.ру", а також низка інших видань і телеграм-каналів.

Цей текст не є вичерпним переліком дезінформації на "педофільську" тематику, яку використовують російські спецслужби для атак на Олену Зеленську, - зазначає Максим Віхров. - Наприклад, у серпні 2024 року з'явився фейк про те, що Фонд Олени Зеленської нібито допомагає оточенню Камали Гарріс у створенні мережі дитячого секс-трафіку до США. Звісно, всі ці страшні звинувачення швидко і логічно спростовуються, адже жодне з так званих "розслідувань" не має жодних підтверджуючих доказів, а зв'язок фігурантів цих "досліджень" з російськими спецслужбами є абсолютно очевидним. Однак важливо враховувати, що цей наратив перегукується з поширеною в Західному світі конспірологічною теорією QAnon, яка стверджує, що світова еліта складається з сатаністів-педофілів, які таємно експлуатують дітей. Це, звичайно, абсурд, але Москва намагається впливати на людей з ненадійним критичним мисленням.

Слід підкреслити, що москвичі активно розповсюджують пропагандистський наратив про нібито злочини України щодо дітей, переслідуючи при цьому політичні цілі. Це робиться для того, щоб знецінити та затуманити увагу суспільства від реальних російських злочинів проти українських дітей, що стали підставою для видання Міжнародним кримінальним судом у Гаазі ордера на арешт Володимира Путіна та Марії Львової-Бєлової.

Безумовно, неправдиві обвинувачення на адресу українського керівництва не спростовують висновків міжнародного суду в Гаазі і не виправдовують дії Путіна та його соратників, - зазначає Максим Віхров. - Однак російська пропаганда має на меті не так виправдати Путіна, як скомпрометувати інших, стверджуючи, що злочини проти дітей скоюють також українські лідери і західні еліти. Це, безперечно, дивна стратегія, але вона точно відображає суть ідеології путінського режиму.

Зробивши висновки, фахівці Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки акцентують на необхідності оперативного спростування фальшивих новин російської пропаганди, а також на виявленні інформаційних кампаній. Надзвичайно важливим є також зміцнення співпраці з закордонними фактчекерами та організаціями, що борються з дезінформацією, адже російська пропаганда націлена не тільки на українську, але й на міжнародну аудиторію.

Related posts