З Лондона до Нью-Йорка всього за 3 години: як надзвуковий літак "Конкорд" забезпечував неймовірну швидкість польоту (фото)
Найшвидшим надзвуковим пасажирським літаком у світі протягом багатьох років був "Конкорд". І сьогодні він зберігає це почесне звання. Його максимальна швидкість становила 2173 км/год.
Досі жоден авіаперевізник у світі не створив швидший надзвуковий пасажирський літак, ніж "Конкорд". Він не експлуатується вже 19 років. Цей літак здатен був доставити пасажирів з Лондона до Нью-Йорка всього за 2 години, 52 хвилини та 59 секунд. Швидкість "Конкорда" перевищувала звук майже вдвічі. Але що робило цей літак таким винятковим і чому він вважається найшвидшим пасажирським авіалайнером у світі? Про це розповідає Live Science.
У Фокус. Технології запустили власний Telegram-канал! Підписуйтеся, щоб бути в курсі найактуальніших та найцікавіших новин зі сфери науки!
Перший у світі пасажирський надзвуковий літак "Конкорд" був створений британською компанією British Aircraft Corporation і французькою компанією Sud Aviation. Літак використовували для перевезення пасажирів з 1976 по 2003 рік.
Злітна швидкість "Конкорда" складала 402 км/год, тоді як його середня крейсерська швидкість досягала 2173 км/год. У порівнянні, один із найпопулярніших на сьогоднішній день пасажирських літаків, Boeing 737-700, має злітну швидкість 278 км/год і крейсерську швидкість 828 км/год.
За словами Тоні Фаріна з Університету аеронавтики Ембрі-Ріддл, штату Флорида, США, для того, щоб "Конкорд" міг літати з дуже високою швидкістю, інженерам потрібно було створити літак, який швидко літає як з низькою швидкістю під час зльоту та посадки, так і з надзвуковою крейсерською швидкістю.
Згідно з висловлюваннями Фаріна, конструкція крила, розробленого для надзвукового літака, виявилася недостатньо ефективною у створенні підйомної сили на низьких швидкостях, що є критично важливим під час зльоту та посадки. Для зменшення опору було розроблено нове крило, яке має меншу товщину у порівнянні з традиційними літаковими конструкціями та має більш виражене назаднє загинання. У звичайних комерційних літаках крила, навпаки, є товстішими і мають іншу геометрію, що сприяє кращому генеруванню підйомної сили.
За інформацією Боба ван дер Ліндена з Національного музею повітроплавання та астронавтики у Вашингтоні, швидкість літака безпосередньо впливає на силу опору, з якою він стикається. Отже, для забезпечення достатньої підйомної сили літаків важливо враховувати цей фактор. Насправді, на літаки, що здатні літати швидше, діє більша кількість сил, які протистоять підйомній силі.
На думку Фаріна, розробники літака "Конкорд" успішно вирішили цю задачу, створивши повітряне судно з аеродинамічним корпусом, що відрізняється вузьким пасажирським салоном і подовженою формою хвоста. Крім того, інженери впровадили трикутні крила, які зазвичай застосовуються у винищувачах.
Згідно з висловлюваннями Боба ван дер Ліндена, трикутні крила забезпечують відмінні показники швидкості як на низьких, так і на великих швидкостях польоту. Спеціальна форма крила літака "Конкорд" сприяла зменшенню аеродинамічного опору. Проте, конструкція фюзеляжу змушувала пілотів приземлятися з носом, піднятим вище, ніж у звичайних літаках. Це ускладнювало видимість під час посадки, і пілоти були змушені трохи опускати ніс літака, аби забезпечити безпечне приземлення.
Коли створювали літак "Конкорд" не було технологій, які допомогли б вирішити цю проблему. За словами Фаріна, наприклад, американська компанія Boom Technology, яка створила прототип XB-1 майбутнього надзвукового авіалайнера Overture, використала систему доповненої реальності в кабіні пілотів. Таким чином немає необхідності опускати ніс літака. Як уже писав Фокус, нещодавно під час випробувань прототипу XB-1 вдалося досягти нового рекорду швидкості.
Крім свого аеродинамічного профілю, надзвуковий літак "Конкорд" був обладнаний чотирма турбореактивними двигунами, кожен з яких забезпечував тягу 18,7 тонни і споживав близько 26 000 літрів пального на годину. Для порівняння, Boeing 737-800 використовує лише 3200 літрів пального за ту ж кількість часу.
Тяга літака "Конкорд" також підвищувалася завдяки використанню форсажної камери. Як зазначають експерти, цей механізм дозволяв викидати сире паливо у вигляді вихлопних газів разом з відпрацьованим паливом. Хоча літак міг досягати вражаючих швидкостей, його витрати пального були надто великими. Це стало однією з причин, чому експлуатацію "Конкорда" було припинено, адже таке задоволення виявилося занадто витратним.
Фокус також повідомляв, що китайська компанія успішно завершила випробування прототипу перспективного надзвукового пасажирського літака, чия швидкість перевищуватиме звукову в чотири рази.
Що стосується ключових апаратів для вивчення космосу, то нещодавно зонд NASA вперше в історії здійснив проліт поблизу полюсів Юпітера, надіславши вражаючі знімки цього газового велетня, як вже повідомляло видання Фокус.