Як перевірити достовірність отриманої інформації
З розвитком сучасних інформаційних технологій, особливо штучного інтелекту, виникла потреба в перевірці достовірності та правдивості даних, які ми сприймаємо сьогодні.
Закон України "Про доступ до публічної інформації" надає нам право отримувати інформацію, яка перебуває у розпорядженні державних органів, інших розпорядників публічної інформації, а також інформацію, що має значення для суспільства.
Отже, відповідно до статті 5 Закону України "Про доступ до публічної інформації", доступ до інформації реалізується через надання даних у відповідь на запити.
Згідно з пунктом 1 розділу 4 "Обробка запитів від громадян та організацій" глави XIІ "Використання архівних документів установи" Правил ведення діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18 червня 2015 року № 1000/5, запити, що надходять до архіву, класифікуються на тематичні та соціально-правові запити.
Згідно з пунктами 1-3 розділу ІІ "Порядок обробки запитів" інструкції щодо виконання архівними установами запитів від юридичних та фізичних осіб на основі архівних документів та підготовки архівних довідок (копій, витягів), затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 02.03.2015 № 295/5, виконання запитів здійснюється у терміни, передбачені законодавством, і контролюється адміністрацією архіву. У архіві створюють умови для обробки запитів, в яких повинні бути вказані назва організації, її місцезнаходження (фактична адреса), контактний телефон, електронна адреса (для юридичних осіб), прізвище, ім'я, дата і місце народження (якщо ці дані потрібні для обробки запиту), адреса проживання, поштовий індекс національного поштового оператора або номер поштового відділення, а також електронна адреса і контактний номер телефону (для фізичних осіб), тема запиту та хронологічні рамки запитуваної інформації. Для підготовки архівних довідок, що підтверджують трудовий стаж та заробітну плату, до запиту необхідно додати копію трудової книжки (в разі наявності та за згодою особи).
Запит від фізичної особи може бути оформлений у друкованому вигляді.
Запити аналізуються адміністрацією архіву, після чого вони передаються на виконання до відповідного підрозділу або безпосередньо відповідальному виконавцю. Виконання запитів здійснюється на основі архівних матеріалів та друкованих видань, включаючи ті, що знаходяться у фонді користування або страхового фонду, документи яких обліковуються відповідно до чинного законодавства і зберігаються в архіві.
Під час виконання архівом повторних запитів перевіряється відповідність змісту раніше виданої архівної довідки відомостям, що є в документах, і у випадку виявлення додаткових відомостей архів включає їх до змісту архівної довідки, що видаватиметься повторно.
Отже, бути впевненим у достовірності та правдивості отриманої інформації можна, а перевірити її достовірність та правдивість легко - шляхом подання відповідних запитів до архівів.