"Дерев'яні аксесуари прекрасно підкреслюють образ у багатьох стилях", -- зазначає майстриня Олеся Бархоленко.


Українські митці, незважаючи на війну, продовжують творити неймовірні шедеври, які вражають світ. Серед їхніх витворів — прикраси, посуд, іграшки та багато іншого...

Творчість української художниці Олесі Бархоленко, відомої під псевдонімом Леся Дара, здобула визнання серед шанувальників у США, Австралії, Франції, Швейцарії, Польщі, Фінляндії та багатьох інших країнах.

У бесіді з "ФАКТАМИ" вона поділилася своїм досвідом виготовлення серйозок та кулонів з дерева, застосовуючи техніку пірографії.

Пірографія – це мистецтво створення малюнків на дереві шляхом випалювання, – ділиться Олеся Бархоленко. – Ця техніка дозволяє досягати унікальних візерунків з глибокими тінями та яскравим контрастом. Я за освітою вчитель образотворчого мистецтва, хоча в цій професії так і не працювала. Знаєте, іноді в житті виникають моменти, коли Всесвіт все ретельно планує для нових починань, і все складається саме так, як і повинно. Саме так сталося і в моєму випадку.

Читайте також: "Текстильні картини створюють особливий затишок в оселі": майстриня Нана Баркалая про популярну у світі техніку артквілт

Одного ранкового весняного дня я відвідала батька, аби допомогти йому навести лад у саду. Під час роботи з обрізаними гілками я помітила унікальну текстуру деревини. У кожного дерева є своя неповторна структура. Це справило на мене велике враження — і виникло бажання дати нове життя цим гілкам. Мабуть, саме в цю мить у мене зародилася ідея — втілити красу дерева в ювелірних виробах.

Як ви виготовляєте ювелірні вироби?

Ключовим етапом у моїй роботі є підготовка деревини. Я збираю гілки в садах, парках і лісах. Наступним важливим кроком є правильне сушіння деревини. Гілки висихають природним чином протягом шести місяців до року. Якщо є необхідність, я обробляю краї гілок парафіном або воском, але надаю перевагу першому варіанту — природному сушінню. Коли деревина повністю висохне, я розрізаю її на сегменти потрібних розмірів під певним кутом. Після цього зрізи потребують шліфування. Я використовую наждачний папір, поки не досягну ідеальної гладкості. Для мене важливо, щоб прикраси були приємні на дотик і зручні у носінні.

Моїм основним натхненням у живопису є рослини та птахи. Коли я починаю працювати над малюнками на дерев'яному спилі, першим етапом є випалювання. Я досягаю різноманітних відтінків, змінюючи час і температуру випалювання. Якщо потрібно, я додаю штрихи, точки та тіні, щоб вдосконалити композицію. Після завершення малюнка мій процес завершується прикріпленням металевих елементів за допомогою лляної нитки, яку я отримала від прабабусі та бабусі. Кожен шматочок дерева несе в собі свою історію, а кожен візерунок відображає душу. Я створюю прикраси, що символізують глибокий зв'язок з природою та культурною спадщиною.

Читайте також: "Мої кольє з колажами мають поціновувачів у різних куточках світу", -- дизайнерка прикрас Оксана Гольська

Які аспекти вашої роботи є найскладнішими, а які приносять найбільше задоволення?

Однією з найбільших складностей пірографії є вміння регулювати температуру інструмента для отримання різноманітних відтінків у малюнках. Це потребує великого терпіння і практики, адже занадто висока температура може зіпсувати всю роботу. Процес вимагає повної зосередженості та контролю над кожним рухом. Один невірний крок може призвести до псування малюнка, і не завжди є можливість виправити помилку.

Найприємніші ж моменти такі. Є щось дуже медитативне в самому процесі випалювання -- зосередженість на деталях, плавні рухи, запах дерева. Це захоплює і дозволяє поринути у творчість. Цікаво спостерігати, як звичайний шматок дерева перетворюється на мистецький витвір. Кожен виріб є неповторним, оскільки навіть з однаковим дизайном різні фрагменти дерева мають свої особливості -- текстуру, колір та форму.

Які характерні риси роботи з різними типами деревини?

-- Кожен має свої унікальні властивості, які впливають на процес пірографії. Є м'які породи, до яких, наприклад, належать липа та береза. Деревина у них м'яка, має однорідну текстуру, світлий колір, що дозволяє легко створювати деталізовані малюнки. Деревина липи та берези добре піддається випалюванню, і лінії виходять рівними та чіткими. Дуб, навпаки, є досить твердим деревом з чіткою текстурою. Це робить його складнішим для випалювання, оскільки він потребує більшої температури та точного контролю. Випалювання на дубі створює красиві контрасти і виразні деталі, але вимагає більшого терпіння та досвіду. Також до твердих порід відносяться клен, ясен, акація... М'яка деревина простіша для випалювання, але, на жаль, може легше піддаватись подряпинам та іншим пошкодженням. Тверда деревина довше служить, але потребує більше зусиль у роботі.

Читайте також: "У вітражному розписі нічника-писанки я використала традиційний писанковий орнамент", -- майстриня Валентина Кулпінова

Досить цікаво.

Я вірю в магію природи і вважаю, що кожне дерево містить у собі щось неповторне. Тому наші прикраси стануть не лише естетичним доповненням до гардеробу, але й оберегом для душі. Наші предки вважали, що кожен вид дерева володіє своєю особливою енергетикою, здатною впливати на настрій і самопочуття. Дуб, акація та ясен символізують силу та захист, тоді як липа й береза уособлюють спокій. Слива, груша та яблуня сприяють емоційній гармонії, а горіх дарує внутрішню силу.

Які основні принципи вашої творчості?

На мою думку, істинна краса полягає в простоті.

-- Як вписати сережки та кулони з деревини у образ, поєднувати їх з гардеробом?

- Дерев'яні прикраси чудово доповнюють вбрання в стилі бохо або етнічному стилі. Вони гармонують з довгими вільними сукнями, сарафанами, блузами з натуральних тканин (наприклад, льону та бавовни), вишиванками і широкими спідницями. Також ці прикраси личитимуть тим, хто обирає мінімалізм. Вони можуть стати вдалим акцентом. Дерев'яні прикраси, створені у техніці пірографії, чудово доповнюють базові речі -- однотонні сукні, сорочки, пуловери або костюми. Також пасують до джинсів, футболок та світшотів. Взагалі дерев'яні прикраси додають тепла буденному образу.

Читайте також: "Сміливо відрізайте рукави старої шуби -- і оновите інтер'єр абсолютно безкоштовно", -- експертка зі стилю Ірина Бейлі

- Як правильно зберігати такі прикраси, щоб з часом вони не втратили вигляд?

- Деревина є пористим матеріалом, який може поглинати вологу, що може призвести до деформації, тріщин або потемніння. Тому краще тримати прикраси подалі від вологих місць та води. А також від прямих сонячних променів, оскільки вони можуть спричинити втрату кольору та вигоряння деревини. Протирати вироби треба м'якою сухою тканиною. Деякі прикраси я просочую лляною олією з бджолиним воском, що надає виробам більш насичений відтінок і оберігає їх від зовнішніх впливів.

Що зазвичай викликає у вас натхнення в процесі творчості?

Прогулянки на свіжому повітрі, мелодії пташиного співу й затишок біля водойм, будь то річка чи озеро, дарують мені справжнє задоволення. Окрім того, відгуки людей, які цінують мою творчість, наповнюють мене енергією та бажанням розвиватися далі. Це чудовий імпульс для руху вперед.

Не так давно "ФАКТИ" представили інтерв'ю з талановитою керамісткою Ларою Антоновою, яка здобула популярність у мистецькому світі.

Зображення з колекції Олесі Бархоленко.

Related posts