Де розпорошують сотні мільйонів державних гривень на піар регіональних адміністрацій?


Команда DOZORRO спостерігає за замовленнями на рекламні послуги в системі Prozorro з 2020 року. Ми проводимо аналіз закупівель, що відповідають конкретному коду класифікації 79340000-9 - Рекламні та маркетингові послуги, використовуючи відповідні ключові слова.

Протягом першого року масштабного вторгнення (з 24 лютого 2022 по 24 лютого 2023) було укладено договорів на рекламу на суму 262 млн грн. Однак у календарному 2022 році витрати на рекламу через Prozorro були майже вдвічі меншими порівняно з довоєнним 2021 роком, становлячи 225 млн грн проти 441 млн грн. У 2023 і 2024 роках витрати на рекламу значно зросли. За неповні сім місяців 2024 року було укладено угод на суму 362 млн грн.

Загальні тенденції залишаються незмінними. Найчастіше купують:

Майже 72% загальної суми припадає на дві області: Київську (178 млн грн) та Дніпропетровську (86 млн грн). Але Київщина має такий показник через закупівлю реклами державними банками, які становлять 61% від загальної суми витрат регіону:

Вони зареєстровані в столиці та не є замовниками у розумінні Закону "Про публічні закупівлі". Подібні державні компанії просто звітують у Prozorro про свої закупівлі чи проводять спрощені.

Переважно державні банки замовляли розміщення інформаційних та рекламних матеріалів у ЗМІ, радіо та на телебаченні, послуги PR-кампаній, створення комунікаційних стратегій, SEO-оптимізацію, SMM-просування.

Отже, без банків в Київській області цьогоріч уклали контрактів на 70,1 млн грн.

Вінницька область теж увійшла до трійки лідерів з результатом 10 млн грн, витративши найбільшу суму на рекламу.

У Дніпропетровському регіоні три міські ради виділили найбільше бюджетних коштів на рекламні послуги через систему Prozorro.

Міська рада Дніпра виявилася лідером за витратами на рекламні послуги. Лише за перші сім місяців 2024 року загальна сума укладених контрактів перевищила 46 мільйонів гривень. У Дніпрі рекламні послуги замовляли 12 різних департаментів та комунальних підприємств.

Найбільшу суму законтрактувало КП "Організаційно-аналітична служба" - 26 млн грн. Головна мета діяльності підприємства якраз і полягає у зв'язках з громадськістю і ЗМІ. Цьогоріч воно закуповувало послуги з розміщення інформації про діяльність міської ради на радіо, телебаченні та у друкованих ЗМІ. За половину 2024 року КП встигло укласти 8 договорів.

3 - на висвітлення в інтернет-медіа на суму 11,1 млн гривень:

Дві угоди щодо розміщення реклами на радіо на загальну суму 7 мільйонів гривень. Перша угода була укладена у січні з підприємцем Олександром Ігоровичем Храпком на суму 4,3 мільйона гривень. Друга угода у липні з ТОВ "ІТ медіа Дніпро" на 2,7 мільйона гривень.

У січні та липні ТОВ "Газета "Наше місто"" уклало два контракти на розміщення інформаційних матеріалів у газетах "Днепр Вечерний", "Вісті Придніпров'я" та "Наше місто" на загальну суму 6,4 млн грн.

Ще один договір на висвітлення на телеканалах "11 канал" та "Відкритий" на 2,4 млн грн уклали з ТОВ "Айк'ю діджитал груп".

Решта суми припадає на інші департаменти та КП, зокрема:

Майже всі контракти на рекламу міської ради припадають на закупівлі КП "Інститут розвитку міста Кривого Рогу".

У лютому воно уклало договір з ТОВ "Телерадіокомпанія "НОВА"" на 12,6 млн грн. За ці кошти підрядник має висвітлювати інформацію про безпеку і захист мешканців, виконання соціально-гуманітарних програм і роботу органів влади. Ідеться про 2 000 хвилин на радіостанціях "Радіо П'ятниця", "Радіо Шансон", "Город FМ" ("Мегаполіс"), "Радіо Кривбас", "Перець FМ", "Стильное" та 5 250 хвилин на двох телеканалах: "Перший Міський" та "ОТВ".

На додаткові 5,5 мільйонів гривень заплановано провести інформаційні кампанії, спрямовані на висвітлення діяльності міської ради через пресу та інтернет. Зокрема, матеріали будуть розміщуватись на таких онлайн-платформах, як "Кривбас Он-Лайн", "Пульс: новини, факти, коментарі", "1 Перший міський.KR", "Інформатор", а також у друкованих виданнях "Пульс: новини, факти, коментарі", "Моя Газета Домашня", "Вечір" та "Вік. Вісник Кривбасу". Виконання цього проєкту буде здійснювати ТОВ "Інформаційне агентство "Кривбас Он-Лайн".

Різні департаменти, відділи та комунальні підприємства громади закуповували рекламні послуги, загалом приблизно 20. Найбільша частка контрактів належить Відділу реклами Кам'янської міської ради, який витратив 2,3 млн грн. У березні цей відділ підписав угоду з ФОП Дмитром Рябовим на суму 1,5 млн грн для виготовлення, розміщення та демонстрації соціальної реклами на білбордах. У травні та липні було виділено ще по 500 тис. грн на висвітлення діяльності виконавчих органів Кам'янської міської ради на інтернет-ресурсах naspravdi.net, kamenckoe.net, ukrtime.net, dneprnews.net, dneprlife.net. Ці послуги надавала ТОВ "ІА "Спектр". Ця ж компанія отримала додатковий контракт у березні на суму 98 тис. грн.

КП "Міська інформаційна служба" закупила реклами на 1,9 млн грн. Майже вся сума припадає на послуги з розміщення новин та висвітлення діяльності органів місцевого самоврядування на шпальтах газети "Любиме місто". Підрядник - ТОВ "С-Колегія"

Міська рада також виділила 1,5 мільйона гривень на рекламу, спрямовану на інформування про свою роботу та діяльність виконавчих органів.

Не зважаючи на те, що Київська область стала лідером за витратами на рекламу через державні банки, місцева влада наразі замовила такі послуги на суму близько 8 млн грн.

Значна частина цієї суми була виділена на створення та просування різноманітних інформаційно-комунікаційних кампаній, головним чином соціального характеру. Здебільшого це включає виготовлення та розповсюдження поліграфічної продукції, розміщення матеріалів у соціальних мережах, на радіо та рекламних площах. Найбільше фінансування отримало КП "Центр комунікації" – 3,9 млн грн, за які було реалізовано 11 кампаній, зокрема:

Департамент суспільних комунікацій КМДА витратив ще 1,6 млн грн на подібні послуги. Зокрема, ці фінанси були спрямовані на наступні комунікаційні компанії:

У місті Івано-Франківську рекламні послуги закуповували три різні департаменти разом з міською радою. Більше ніж 70% від загальної суми, що становить 3,6 мільйона гривень, було витрачено на одну закупівлю, організовану Департаментом стратегічного розвитку, цифрових трансформацій, роботи із засобами масової інформації та комунікації з мешканцями Івано-Франківської міської ради. Ця закупівля стосувалася висвітлення діяльності органів місцевої влади та питань життєдіяльності міста в газеті "Західний кур'єр". Підряд отримала редакція цієї газети, яка раніше була комунальною і засновником якої була Івано-Франківська міська рада. У 2016 році, згідно з законом "Про реформування державних і комунальних друкованих медіа", газету було перетворено на приватне видання.

Не тільки Івано-Франківськ підтримує колишні комунальні газети. ТОВ "Газета "Наше місто"", яке цього року отримало два контракти на 6,4 млн грн для висвітлення діяльності місцевої влади Дніпра у друкованих ЗМІ, також є колишньою комунальною газетою. Придбання послуг з висвітлення діяльності - не єдиний спосіб, яким місто продовжує її підтримувати. Наприклад, у грудні 2023 року Департамент місцевого самоврядування та внутрішньої та інформаційної політики передплатив газети на суму понад 5,2 млн грн.

Відповідно до закону про реструктуризацію державних та комунальних друкованих ЗМІ, прийнятого у 2015 році, державні та комунальні видання повинні були до 2018 року виключити органи влади зі своїх засновників і стати незалежними. Проте, законодавство залишило лазівку, яка дозволяє зберігати взаємозв'язки - реформованим медіа надається пріоритетне право на укладення угод про висвітлення діяльності місцевих органів влади. Таким чином, місцева влада може продовжувати підтримувати свої колишні комунальні газети.

Згідно з законом "Про медіа", аналогічна реформа мала торкнутися і комунальних телерадіокомпаній. Однак вона на паузі через воєнний стан. У законі йдеться, що реорганізація має розпочатись упродовж шести місяців після його завершення. Хоча це не забороняє комунальним медіа перетворюватися під час війни. Відповідно комунальні радіо та телекомпанії зараз і далі отримують пряме фінансування з бюджетів міст, і саме там їх варто шукати. Згідно з даними Detector Media, в Україні налічується 132 комунальні телерадіокомпанії.

Ми не стверджуємо, що закупівля рекламних послуг місцевою владою взагалі непотрібна. Адже часто це стосується інформування громадян про доступні у місті сервіси та послуги, важливі зміни тощо. Однак надмірні витрати на рекламу викликають підозру і водночас питання, чому б не перенаправити ці кошти на підтримку Сил оборони, яку нещодавно офіційно дозволили.

Цей матеріал створено завдяки фінансовій підтримці Європейського Союзу. Відповідальність за його зміст несе виключно Transparency International Ukraine і він може не збігатися з позицією Європейського Союзу.

Related posts