Cartier, Bugatti і дитяча торгівля: як Росія дезінформує про Олену Зеленську.


Розповсюджуючи неправдиву інформацію про першу леді України, ворожа пропаганда прагне посіяти недовіру у іноземців до нашої держави та підірвати довіру українців до своїх урядових структур.

Російська пропаганда працює, аби підірвати довіру до України у світі, а з нею і підтримку, а також щоб розхитати українське суспільство зсередини та підірвати довіру до української влади. Тож об'єктами ворожих інформаційних атак є не лише президент України Володимир Зеленський, чиновники найвищого рангу й урядовці, а й перша леді Олена Зеленська. Цілі ботоферми поширюють про неї брехню та вигадки, аби всіляко зіпсувати її імідж.

Центр інформаційної безпеки та стратегічних комунікацій дослідив методи, якими Росія намагається підважити репутацію Олени Зеленської.

Аналізом цих інформаційних атак займалися експерти Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки (ЦСКІБ), що функціонує під егідою Міністерства культури та стратегічних комунікацій. Дослідження було представлено старшим аналітиком ЦСКІБ Максимом Віхровим на конференції "ДезАут: як позбутися маніпуляцій у інформаційному просторі", яка проходила минулого тижня в Києві.

ЦСКІБ постійно стежить та аналізує російську дезінформацію. Сюди входить і спростування фейків, й аналіз наративної системи російської пропаганди, і виявлення певних інформаційних операцій та протидія їм, сказав на початку свого виступу Максим Віхров. Атаки на першу леді України, за його словами, є частиною комплексних зусиль ворога, спрямованих на дискредитацію вищого керівництва української держави й України загалом.

Нападаючи на керівництво України та всіх осіб, які з ним пов'язані, Росія намагається досягти щонайменше двох стратегічних цілей. По-перше, вона прагне підривати підтримку України серед основних країн-партнерів. Хоча ці атаки не змінюють політичний консенсус у цих країнах, вони можуть мати потенційний вплив на громадську думку. Оскільки наші союзники є демократичними державами, зміни в суспільному сприйнятті можуть, у свою чергу, вплинути на певні політичні рішення.

По-друге, звісно ж, цільовою аудиторією цих інформаційних операцій є самі українці, бо Росія не здатна перемогти й зламати наш опір на полі бою. Тому вона атакує нас зсередини, тобто робить ставку на те, щоби деморалізувати й розхитати українське суспільство", -- сказав він.

Російська пропаганда активно просуває два основних міфи про Олену Зеленську: перший стосується її нібито розкішного життя під час війни, а другий — звинувачення у скоєнні злочинів проти дітей.

Одним із провідних метанаративів російської пропаганди є тема корупції в Україні, продовжив Максим Віхров. Росія постійно на всіх майданчиках твердить, що Україна тотально корумпована, що все розкрадається, що Київ займається бізнесом на війні. Такі ж самі атаки існують і проти Олени Зеленської, що, мовляв, вона є ілюстрацією того, як влада України розкошує та наживаються на тому, що триває війна, поки Захід надає допомогу. Постійно здійснюються інформаційні операції з дискредитації фундації Олени Зеленської, яка начебто причетна до розкрадання коштів чи замішена в нецільовому використанні міжнародної допомоги.

Другий метанаратив стверджує, що українська влада, зокрема Олена Зеленська, нібито здійснюють злочини стосовно дітей.

Як це працює

У випадках інформаційних атак на Олену Зеленську російська пропаганда проявляє себе у дуже стереотипний і навіть елементарний спосіб — це стало для нас деяким шоком. Спочатку створюється фальшиве повідомлення, яке зазвичай поширюється через іноземні проксі, такі як підроблені сайти, що імітують західні видання, де з'являється якась "викривальна" стаття. Це також можуть бути пости в соціальних мережах або повідомлення, які нібито виходять від незалежних розслідувачів, — зазначає Максим Віхров. — Крім того, Росія активно використовує реальні неліцензовані онлайн-ресурси з Нігерії. Тобто фальшиві новини можуть з'явитися на нігерійському сайті, що реально існує, англійською або французькою мовою, після чого ці матеріали розповсюджуються в соціальних мережах та на різних платформах, через активних користувачів, тобто в межах усієї системи російської дезінформації.

В цьому є певний позитив, зазначає він. Адже те, що російська сторона змушена звертатися до закордонних джерел, свідчить про їхню неможливість поширювати дезінформацію про Україну під власним ім'ям. Уся інформація, що надходить безпосередньо від російських чиновників, медіа або журналістів, автоматично вважається недостовірною. "Вони вимушені використовувати різні методи, аби хоч якось замаскувати свою справжню природу", — додає він.

Головною точкою входу на українську аудиторію є саме телеграм, тому що він популярний і не контрольований, зазначив аналітик. Найнебезпечніше те, що багато телеграм-каналів мімікрують під українські, хоча насправді адмініструються російськими спецслужбами, і українці, володіючи російською мовою, далеко не завжди можуть розпізнати, що той чи інший телеграм-канал насправді російський.

Наратив перший: "Олена Зеленська насолоджується життям, в той час як в Україні триває війна."

Брехня краще розходиться, якщо до неї приплести відомий бренд чи відоме ім'я. Так спрацьовує правило клікбейтності, яке автоматично підіймає охоплення цього вкиду.

"Якщо Зеленську звинувачують в корупції, в тому, що вона розкрадає гроші та витрачає їх на себе, наприклад, купила прикраси -- це будуть прикраси Cartier, тому що це впізнаваний бренд і згадка про нього потенційно може збільшити охоплення. А якщо родина Зеленських начебто купила якусь нерухомість, то хай це буде вілла, наприклад, Стінга, тому що Стінг -- це все ж таки всесвітньо відоме ім'я. Тому хоч на його хребті російська брехня намагається вилізти на ширшу аудиторію. Якщо подивитися, то це майже один і той самий шаблон. Вони просто час від часу беруть найбільш змістовну рамку, трошки міняють певні деталі -- сьогодні вілла Стінга, завтра буде вілла Геббельса, потім буде якась там хатинка по сусідству з Анджеліною Джолі й так далі. Вони це постійно запускають доволі невигадливо", -- навів приклади Максим Віхров.

Чутки про те, що Олена Зеленська має у своєму арсеналі прикраси Cartier вартістю 1,1 мільйона доларів, виявилися фальшивими.

До речі, вигадку про прикраси Cartier у першої леді України тоді поширили через нігерійське видання The Nation, яке виклало фото чеків нібито покупок Олени Зеленської в ювелірних магазинах під час офіційного візиту до США. Як повідомляв тоді проєкт "Детектора медіа" DisinfoChronicle, на "чекові", який поширює агітпроп, указана дата 22 вересня 2023 року, проте саме в цей день Олена і Володимир Зеленські перебували з офіційним візитом у Канаді. Тобто вона фізично не могла бути в ювелірних магазинах у Нью-Йорку. Перед поїздкою до Канади президент України та перша леді завітали з офіційним візитом до Вашингтона, де відвідали меморіал Пентагона та провели кілька зустрічей, зокрема з Джилл Байден.

Інстаграм-акаунт, де з'явилося фальшиве свідчення нібито "колишньої працівниці салону Cartier", за даними аналітиків ЦСКІБ, був зареєстрований всього за кілька днів до публікації. Як з'ясували фактчекери з VoxChek, насправді ця особа є студенткою з Санкт-Петербурга.

Росіяни також поширили вигадку, що родина Зеленських придбала віллу по сусідству з маєтком Анджеліни Джолі

Ще одна подібна вигадка з'явилася в вересні 2023 року. Тоді пропагандисти поширили інформацію про те, що сім'я Зеленських нібито придбала розкішну віллу в Єгипті поряд із маєтком голлівудської актриси Анджеліни Джолі, витративши на це 5 мільйонів доларів.

"Це -- неправда. Журналіст не наводить жодних об'єктивних доказів існування вілли у тещі Володимира Зеленського. Офіс Президента України спростував інформацію про те, що родина Зеленських або їхні батьки мають нерухомість в Єгипті," -- повідомили фактчекери VoxСhek.

Ця вигадка стала настільки розповсюдженою, що згодом спростувати її вирішив радник очільника Офісу президента Сергій Лещенко. Відео з його поясненнями було викладене на його YouTube-каналі.

Є ще одна вигадка — нібито сім'я Зеленських придбала маєток, що колись належав Йозефу Геббельсу.

У грудні 2023 року російські телеграм-канали поширили вигадку про те, що нібито родина Зеленських придбала віллу гітлерівського міністра пропаганди Геббельса за 8 млн євро. Першоджерелом цієї інформації є нібито колишня співробітниця консалтингової компанії ВІМ Сабіна Мелс. Проте встановити особу Сабіни Мелс і її належність до BIM не вдалося, що ставить під сумнів існування такої людини. Згодом фейк про віллу поширили проросійські ресурси: нігерійське видання Independent і вебсайт OKV e.V., наповнення якого відповідає проросійській риториці.

Також росіяни поширили вигадку про те, що Олена Зеленська купила ультрадорогу автівку Bugatti

Улітку цього року пропагандисти почали поширювати в соцмережах інформацію, що Олена Зеленська нібито придбала розкішний автомобіль Bugatti Turbillon за майже 4,5 млн євро. Джерелом інформації нібито є французькі медіа, а підтвердженням -- слова одного зі співробітників автосалону Bugatti в Парижі. Та це -- фейк.

Цю інформацію помітили фактчекери з польського проєкту Demagog, про що вже згадував проект DisinfoChroncle від "Детектора медіа". Вони виявили, що джерелом даних є французький сайт veritecachee.fr. Спочатку він може виглядати як звичайний новинний ресурс, проте насправді він слугує інструментом для розповсюдження російської пропаганди.

До речі, як розповідала в інтерв'ю "Детектору медіа" журналістка Юлія Забєліна, яка багато пише про США та займається організацією адвокаційних поїздок туди, американці справді вірять у ці вигадки про Bugatti й тому подібному. І найбільша проблема, що в це вірять часто навіть ті, хто підтримує Україну.

Наратив другий: "Олена Зеленська здійснює правопорушення стосовно дітей"

Вже тривалий час російська пропаганда поширює неправдиву інформацію про "мальчика в трусиках" та звинувачує Україну в тому, що вона "вісім років бомбардувала дітей Донбасу". Максим Віхров зазначає, що ця дезінформація стала ще більш актуальною після того, як Міжнародний кримінальний суд в Гаазі видав ордер на арешт Путіна, звинувативши його у викраденні українських дітей. У відповідь на ці серйозні обвинувачення, ворожі дезінформатори намагаються відволікти увагу, приписуючи українському керівництву, включаючи першу леді, подібні злочини.

Олену Зеленську атакують найбільш агресивно та злісно, звинувачуючи її та її фонд у злочинах проти дітей. Російська пропаганда не знає меж і вигадує абсурдні історії, стверджуючи, що через фонд Зеленської дітей із прифронтових регіонів України незаконно вивозять на захід, де їх нібито віддають на усиновлення або ж використовують для трансплантації органів. Існує безліч фейків про те, що фонд Олени Зеленської нібито є частиною організованої мережі дитячого секс-трафіку, через яку українські діти потрапляють до рук педофілів у Великій Британії, Франції та США. Це, безумовно, абсолютно безглуздо, і ці твердження не мають жодної правдоподібності. Проте, є одна важлива проблема, яку слід враховувати усім, хто працює з інформацією та планує свої дії на майбутнє. Справа в тому, що фейки про злочини проти дітей активно просуває так званий "Фонд боротьби з репресіями" — російська організація, яка насправді є лише веб-сайтом, без реальної структури, заснованою ще за часів Євгенія Пригожина, і яка є частиною трольської фабрики. Наразі там працює Міра Терада, яка в російських пропагандистських медіа представляється як правозахисниця, розслідувачка та журналістка. Вона постійно поширює нові вкиди на цю тему. Власне, вони просто вигадують ці шизофренічні звинувачення та поширюють їх різними мовами.

Російські інформаційні джерела поширюють неправдиву інформацію про те, що Олена Зеленська начебто займається торгівлею дітьми для педофілів.

Вплив цих вигадок не є відразу помітним і, на перший погляд, не викликає якихось суттєвих наслідків. Справжня проблема полягає в тому, що ці фейки, хоч і спростовуються фактчекерами, настільки поширені та формалізовані, що формують навколо Олени Зеленської атмосферу недовіри та негативу, пояснює аналітик.

"Тому важливо регулярно спростовувати ці фейки, навіть якщо це здається нудним заняттям. Перша спроба спростування може бути захопливою, але коли таких фейків накопичується вже 21, і всі вони схожі один на одного, це перетворюється на рутину. Проте, цю роботу необхідно виконувати, щоб уникнути накопичення атмосфери недовіри," – зазначив Максим Віхров.

На кого орієнтована ця інформаційна кампанія?

Ці вигадки, каже аналітик, майже збігаються з конспірологічною теорією QAnon, яка поширилася у Сполучених Штатах серед прибічників Трампа. "Прибічники цієї теорії вважають, що Заходом правлять еліти, які поклоняються сатані й чи ґвалтують дітей, чи п'ють їхню кров, чи й те, й те в різних варіаціях. Тобто це -- шизотеорія, але, на жаль, вона має своїх прихильників, і я думаю, що її ще треба проаналізувати й дослідити", -- каже він.

Росія, розповсюджуючи фальшиві історії про Олену Зеленську, насправді надає аргументи прихильникам QAnon. Проте Олена Зеленська не єдина, хто став жертвою інформаційних атак. Наприклад, аналітики зазначають, що всього місяць тому на сайті "Фонду боротьби з репресіями" з'явилася стаття, в якій стверджувалося, що Камала Гарріс та Тім Волз також причетні до організації торгівлі людьми. Усі ці російські дезінформації цілеспрямовано спрямовані на певні вразливі аудиторії.

"Адепти конспірологічних теорій -- це люди, чия медіаграмотність вимірюється від'ємними величинами й ці величини дуже значні. Росія адресує це до людей з абсолютно викривленими уявленнями про дійсність, і таких людей ми не зможемо переконати жодними засобами фактчекінгу чи спростуваннями. Ну, покажемо ми таку брошурку адептам теорії QАnоn, наприклад, які вірять в те, що Камала Гарріс чи Олена Зеленська торгують дітьми. І який висновок зробить ця людина? Вона скаже, що ми є частиною цього світового істеблішменту, що Україна є маріонеткою оцих західних педосатаністів, і тому ми намагаємося спростувати правду, яка відома тільки їм. Тобто на такій аудиторії наші методи не працюють", -- каже Максим Віхров.

Однак це не означає, що боротьба з інформаційними маніпуляціями є безглуздою. По-перше, важливо спростовувати фальшиві новини, хоча це може здаватися рутинним завданням. Як зазначає аналітик, таким чином в інформаційному середовищі з'являється більше правдивих даних. Часто люди дізнаються про існування певних фейків саме через їх спростування. Таким чином, фактчекери працюють на випередження.

Ще важливіше -- це розбудова стратегічних комунікацій, як усередині країни, так і на міжнародному рівні, тому що стратегічні комунікації -- це не тільки про донесення певного набору повідомлень, а й формування довіри всередині суспільств і серед міжнародних агентів. У такому випадку, каже Максим Віхров, вигадки про Олену Зеленську не здатні цілком зруйнувати її образ. Та все ж це не означає, що можна розслабитися і нічого не робити. Якщо не крутити ці педалі, то велосипед перестане їхати, підсумовує експерт.

Related posts