Як отримати фінансування від Google: досвід українського стартапу, який успішно здобув фінансову підтримку.
На IT Arena представники Google оголосили 24 вітчизняні стартапи, які одержали фінансування до $100 000. Міжнародний гігант відбирав переможців серед 1000 претендентів. Заявки на наступний набір уже відкриті, подавати проєкти можна до 17 листопада. Mind розпитав одного з переможців - ConnectiveOne - про фішки проєкту й лайфгаки залучення фінансування від Google.
ConnectiveOne - комунікаційна платформа, яка поєднує всі канали, де можуть писати клієнти або співробітники компанії. Рішення з вбудованим штучним інтелектом, що дозволяє автоматизувати клієнтську підтримку через омніканальну операторську панель.
У 2020 році Сергій і Марія Кравцови заснували стартап, який змінює підхід до комунікації. "Ми створили платформу, де можна взаємодіяти з клієнтами та співробітниками в одному місці, незалежно від їхнього місцезнаходження", - зазначає Марія Кравцова. Серед клієнтів стартапу числяться такі компанії, як Uklon, Megogo, мережа аптек 911, "Варус", Foxtrot та інші. "Наші замовники витрачають забагато часу на переключення між різними комунікаційними каналами, внаслідок чого важлива інформація може бути втрачена. Це призводить до втрати потенційних клієнтів. Якщо відповідь затримується, покупці можуть перейти до конкурентів. Оскільки ми співпрацюємо з великими підприємствами, мова йде про значні фінансові втрати", - додає співзасновниця.
За її словами, команда відразу зосередила свою увагу на середніх та великих підприємствах: якщо в компанії налічується більше 10 операторів у контактному центрі, це вважається потенційним клієнтом для ConnectiveOne. "Ми вийшли з аутсорсингових моделей, почали співпрацювати з великими корпораціями, реалізовували масштабні проєкти і помітили, що багато підприємств стикаються зі схожими проблемами, незалежно від сфери їх діяльності", - уточнює вона.
Команда витратила на розробку "сотні тисяч доларів". Наразі ConnectiveOne не отримував зовнішніх інвестицій. "Ми завжди успішно розвивалися завдяки фінансам, що надходили від наших клієнтів. Це допомагає уникнути ситуацій, коли інвестор входить на ранньому етапі та забирає значну частку," - підкреслює Кравцова. У найближчій перспективі планується розпочати залучення фінансування протягом 3-6 місяців.
У 2022 році команда вперше звернулася за фінансуванням до Google. "Це була справжня драма: початок виявився важким, але ми досягли щасливого завершення", - розповідає Кравцова. Після початку повномасштабного вторгнення 90% проектів стартапу були призупинені. "Ситуація була непростою. Ми зрозуміли, що потрібно щось робити, і вирішили розглянути можливість отримання фінансування від Google", - додає вона.
Тоді команда усвідомила, що їхнє сприйняття Google було хибним. "Ми вважали, що якщо виникають труднощі з Cashflow або інші проблеми, Google зможе прийти на допомогу. Але це не так, вони ретельно перевіряють ситуацію і звертають увагу лише на успішні компанії", - ділиться думками Кравцова.
Після першого провалу у 2022 році команда вирішила зосередитися на залученні нових клієнтів за межами країни. "Тоді наш генеральний директор уклав великий контракт із британським необанком, а згодом підписав угоди й з іншими фінансовими установами. Почали поступово набирати оберти", - розповідає співзасновниця. З її слів, з того часу проєкт зріс на 400%.
Одне з перших запитань у заявці та під час співбесіди стосується проблеми, яку вирішує ваш стартап. "Важливо навчитися правильно формулювати свою відповідь на це запитання. Під час своєї другої спроби я витратила два дні на заповнення заявки, ретельно переосмислюючи кожне запитання", - розповідає співзасновниця. Цього разу її зусилля принесло результат, і команду запросили на інтерв'ю. "Слід розуміти, що відповідь може затягнутися, тому варто запастися терпінням", - додає вона.
На інтерв'ю з ConnectiveOne був керівник Google for Startups у Центральній та Східній Європі Міхал Крамарж. Зустріч тривала пів години, тому команди мають бути готовими впоратися за відведений час.
Невдовзі після співбесіди, представники компанії Google просять надати документи для проведення перевірки. Вони обіцяють повідомити про результати протягом двох тижнів.
Три тижні після інтерв'ю команда отримала нове запрошення на телефонну розмову. "Я дуже знервувалася, адже вони вже оголосили, що переможців оголосять у Львові на ІТ Arena. Я знову почала готуватися до зустрічі: пройшло вже близько двох місяців, і в компанії відбулися зміни. З'ясувалося, що насправді нам просто хотіли повідомити, що нас обрали і чекають у Львові," - ділиться Кравцова. Вона також додає, що від подачі заявки до підписання контракту пройшло менше ніж три місяці.
Демонструвати здатність компанії до зростання. Якщо ваш стартап лише на початковій стадії, не варто поспішати з проханням про додаткове фінансування від Google. На цьому етапі важливіше зосередитися на залученні клієнтів. Рекомендується працювати протягом 6-9 місяців, щомісяця розширюючи клієнтську базу.
Розробіть чітку стратегію, чому ви обрали саме Google. Існує безліч акселераторів та грантових програм, тому важливо пояснити, чому ви зупинилися на Google, а не на Microsoft чи Amazon.
Розуміти, як витратите надане фінансування. Щоб успішно залучити кошти, треба мати чітку стратегію, як вони будуть витрачені.
ConnectiveOne має намір спрямувати основну частину своїх інвестицій на вихід на нові ринки через відомі світові маркетплейси. "Зрозуміло, що наймання команди продажу є досить витратним процесом. Ми плануємо використовувати платформи, з якими вже маємо інтеграцію. Крок за кроком. Наприклад, ми здійснили інтеграцію з Zoho CRM і отримали підтвердження її успішності. У них є маркетплейс додатків, куди ми плануємо розмістити наш продукт, що дозволить розширити функціонал CRM", - розповідає співзасновниця компанії.