Як кремлівська тролівська фабрика діє проти України та розповсюджує російську пропаганду.
Цю інформацію надає проєкт Радіо Свобода під назвою "Схеми".
Мова йде про "Агенцію соціального дизайну" (АСД) – організацію, що потрапила під санкції Європейського Союзу та Сполучених Штатів. За словами американських правоохоронних органів, ця структура виконує замовлення адміністрації президента Росії.
Розслідувачі "Схем" у співпраці з десятком європейських редакцій дослідили витік файлів з "АСД". Частину документів із цього витоку на початку вересня опублікували американські правоохоронні органи на підтримку клопотання про арешт інтернет-доменів сайтів, які повʼязують з "АСД".
Джерела медіаконсорціуму в західній розвідці на умовах анонімності повідомили, що за їхніми оцінками, отримані файли - автентичні.
Дослідники вважають, що цей проєкт знаходиться під контролем заступника голови адміністрації президента Російської Федерації Сергія Кирієнка. Крім того, до організації роботи цієї "фабрики тролів" має стосунок голова управління внутрішньої політики Олександр Харичев, а відповідальність за результати команди покладена на референтку управління розвитку інформаційних технологій та зв'язкової інфраструктури Софію Захарову.
Згідно з інформацією з конфіденційної презентації, яку отримали представники ЗМІ, російська "Агенція соціального дизайну" заявляє про себе як про організацію, яка надає замовникам комплексний медійний супровід. Це включає аналіз західного інформаційного середовища, виявлення можливих загроз, розробку стратегій реагування на ці виклики та їх реалізацію.
Керівник агентства Ілля Гамбашидзе з'являється у відео в худі, на якій розташовані нашивки з написами "російські ідеологічні війська" та "командувач спецпідрозділу".
У відеопрезентації йдеться про те, що команда Гамбашидзе займається трьома основними напрямками.
Протягом чотирьох місяців, з січня по квітень 2024 року, команда Гамбашидзе створила 39 899 одиниць контенту. Це включає в себе публікації, відео та відеомеми, статті формату лонгрід і шортрід, меми, графічні матеріали, а також фейкові спецповідомлення.
Крім того, "АСД" займається поширенням фальшивих офіційних документів. У відеопрезентації, зокрема, згадувалися прес-релізи Міністерства внутрішніх справ Німеччини та митної служби Польщі.
Журналісти виявили в даних, що потрапили в розголос, свідчення про можливе фальшування українських урядових документів. Зокрема, був знайдений документ, який нібито походить з Офісу президента, що містить "наказ" до керівників підрозділів і відомств Збройних сил України. У ньому йдеться про заборону підтверджувати "інформацію про наявність військовополонених для обміну на борту" літака Іл-76, що зазнав аварії в Бєлгородській області Росії в січні 2024 року. Відповідно до супутніх матеріалів, метою цього інформаційного вкидання є дискредитація українського військового командування через звинувачення в цензурі та приховуванні істини про катастрофу.
У "реєстрі фейкових новин та маніпуляцій з реальністю" виявлено підроблений наказ, нібито виданий головнокомандувачем ЗСУ Олександром Сирським, в якому йдеться про прирівнювання здачі в полон військових до акту державної зради. Згідно з інформацією, наведеній у завданні російської агенції, основною метою цього фейку є "дискредитація військово-політичного керівництва України та деморалізація українських збройних сил".
З наданих документів випливає, що російські аналітики "АСД" зосереджуються на детальному вивченні інформаційного середовища України. Вони ідентифікують чутливі питання та використовують їх для розколу суспільства. Серед таких тем можна виділити мобілізацію, втрати на фронті, обмеження свобод слова в умовах воєнного стану, скорочення військової підтримки, проблеми корупції та контрнаступальні дії.
Боти відіграють ключову роль у розповсюдженні деструктивних та проросійських наративів у соціальних мережах України. Через їхню активність "АСД" розповсюджує меми, карикатури та фальшиві новини.
"АСД" уважно слідкує за роботою своїх ботів у соціальних мережах, ведучи детальну звітність. У ній фіксуються всі аспекти їхньої діяльності: дата публікації, вид контенту, що був розповсюджений кожним ботом, обліковий запис, з якого це здійснювалось, а також платформа, на якій була опублікована інформація тощо.
Згідно з інформацією з звітного документа, боти активно залишають коментарі — як текстові, так і у форматі мемів — під публікаціями українських державних органів, правоохоронців, політиків та медіа.
Загалом, за інформацією документа "Статистика работы Центра С" з витоку "АСД", із січня по квітень 2024 команда Гамбашидзе опублікувала майже 34 мільйони коментарів.
Згідно з документами з витоку "АСД", для дискредитації України й українців команда Гамбашидзе створює й тиражує у соцмережах сфабриковані відеосюжети, стилізовані під матеріали західних медіа. В одному з таких сюжетів, нібито авторства німецького видання Bild, йшлося про те, що українські біженці намагалися спалити російський прапор, а натомість підпалили будинок німців, які дали їм притулок. Ще в травні 2022 року фактчекери проєкту StopFake довели, що він сфальсифікований, історія з пожежею - вигадана, а відео склеєне зі старих записів 2013 та 2021 років. Проте цей сюжет активно поширювали (за допомогою учасників ботоферми) й російськомовні телеграм-канали, й ті, що працюють на європейську аудиторію.
У цьому документі також вказані інші "задачі", спрямовані на дискредитацію українців за межами країни. Зокрема, йдеться про публікації у телеграм-каналах німецькою та англійською мовами, де демонструються відео, на яких, наприклад, українець у Неаполі нібито намагається пограбувати магазин, або ж біженці з України, які, як стверджується, змушують відвідувача бару виконувати гопак. Документація витоку також містить детальні вказівки щодо того, як адаптувати фейки під вимоги різних західних медіа.
"АСД" також намагалася здійснити вплив на парламентські вибори в Європейському Союзі, заплановані на червень 2024 року. Її метою було підтримати праві політичні сили, які мали на меті популяризувати проросійські ідеї.
Кампанія включала в себе чотири ключові аспекти:
Виконувати завдання мали за допомогою поширення фейків через соцмережі в різноманітних формах.
У підсумку, незважаючи на те, що демократичні сили здобули переважну більшість у Європарламенті, популярність правих також зросла. У витоках документів команда Гамбашидзе вважає цю перемогу своєю заслугою.
"У загальному контексті, загальний успіх правих партій на виборах у Європі нині сприймається на світовій арені як досягнення російської зовнішньої політики, а навіть більше — як результат ефективної російської пропаганди", — зазначено в одному з наявних документів.
У наявних документах містяться підтвердження того, що політичні технологи на чолі з Гамбашидзе беруть участь у створенні та популяризації політичного руху, пов'язаного з прокремлівським діячем і зрадником Віктором Медведчуком.
У документі "Другая_Украина_Комплексное_сопровождение_в_Интернете", отриманому з джерела "АСД", викладено ключові завдання, визначено цільову аудиторію проєкту, а також його концепцію, напрями діяльності та типи робіт, а також критерії оцінки ефективності.
Завдання "АСД" полягало в формуванні іміджу Медведчука як "послідовного захисника мирного майбутнього для України", який акцентує увагу на перевагах мирного діалогу як альтернативи потенційній ядерній війні. Іншою важливою ідеєю, яку потрібно було донести, було твердження, що "Україну не слід використовувати як полігон для тестування західної зброї". Для реалізації цієї стратегії команда Гамбашидзе пропонувала: створення аналітичних матеріалів, написання контенту для вебсайту, публікацій у ЗМІ, активну роботу в соціальних мережах, яка включала "видалення коментарів, що суперечать політиці групи", а також "публікацію коментарів на підтримку Віктора Медведчука та його ініціатив".
Аналітики команди відзначали, що постать Медведчука викликає переважно негативні коментарі в російській соцмережі "Вконтакте". Зокрема, в документі вказано про 76% негативних коментарів під висловлюванням Медведчука про зустріч лідерів КНР та Республіки Білорусь у Пекіні.
Незважаючи на це, в "АСД", здається, не зупинили свою діяльність на "Другій Україні". У наявних документах вказані стратегії для популяризації вебсайту організації, зокрема, через впливових особистостей, автоматизовані програми та рекламу в соціальних мережах.