Тиждень медіаосвіти з 24 по 31 жовтня: події в Україні та за її межами.


В Україні в рамках Всесвітнього тижня медіа та інформаційної грамотності заплановано ряд подій, які будуть орієнтовані як на професіоналів, так і на звичайних громадян. У різних країнах відбудуться конференції та презентації, присвячені обговоренню актуальних тенденцій і викликів у сфері медіаграмотності.

З 24 по 31 жовтня 2024 року в усьому світі проходитиме Всесвітній тиждень медіа та інформаційної грамотності, що був започаткований ЮНЕСКО у 2011 році. Різні країни організують власні заходи, присвячені цій темі. У цьому матеріалі ми розглянемо онлайн-події, заплановані в Україні, країнах ЄС, Індії, на африканському континенті, в Австралії, а також у США та Канаді. Окрім того, ми розповімо про глобальну конференцію, яку ЮНЕСКО проведе в Аммані, столиці Йорданії, 30-31 жовтня.

Ресурси для креативних заходів із медіаграмотності

В Україні напередодні Тижня медіаграмотності пройшов Національний тест з медіаграмотності, який організували вже втретє цього року. 25 жовтня стануть відомі імена 50 переможців, які отримають нагороди за успішне виконання тесту.

23 жовтня Академія української преси спільно з Міністерством освіти і науки України організувала вебінар для педагогів на тему "Сучасні стратегії розвитку критичного мислення". У ході тренінгу були розглянуті методи розвитку критичного мислення у учнів, враховані вікові особливості та запропоновані практичні вправи, які сприятимуть цьому процесу, а також обговорені актуальні тенденції у викладанні медіаосвіти.

АУП також підготувала колекцію власних матеріалів, які можуть бути корисними під час організації і реалізації заходів Тижня медіа та інформаційної грамотності. Для зручності ці ресурси розподілено за такими категоріями: дошкільна освіта, початкова школа, основна школа, бібліотекарі, освіта для дорослих, медіаосвітні ігри та онлайн-платформи.

23 жовтня в Печерському ліцеї №75 у Києві о 11:00 відбулася презентація XR-виставки для підлітків та педагогів під назвою "EDAR: За лаштунками реальності". Ця виставка проходила в рамках Глобального тижня медіаграмотності, її основною метою є популяризація медіаграмотності та підвищення критичного мислення серед молоді в Україні, особливо в умовах війни, коли дезінформація становить серйозну небезпеку.

Виставка "EDAR: За межами реальності"

У рамках реалізації Програми інформаційної стійкості українського громадянського суспільства, що здійснюється за підтримки IREX в Україні, організатори вирішили "подарувати" виставку "EDAR: За лаштунками реальності" 500 школам по всій країні. Для того, щоб провести цю виставку у своїй навчальному закладі, вчителям потрібно пройти просту процедуру реєстрації на веб-сайті. Усі зареєстровані педагоги безкоштовно отримають набори постерів для організації виставки та проведення інтерактивних ігор.

Виставка допоможе учням та ученицям навчитися розпізнавати дезінформацію, краще орієнтуватися в сучасному інформаційному світі та приймати обґрунтовані рішення. Так планують охопити понад 35 тис. учнів.

Форуми та експертні обговорення

24 жовтня в Києві відбудеться конференція "Стійкі разом: розвиток медіаграмотності в Україні", організована ініціативою "Фільтром". Цей захід стане платформою для обміну досвідом, вдосконалення методів підвищення медіаграмотності та зміцнення здатності українців протистояти дезінформаційним атакам.

У рамках цього заходу заплановано провести чотири панельні обговорення:

Серед учасників заходу будуть представники державних установ, міжнародних організацій, медіа-середовища та громадських організацій.

25 жовтня пройде конференція під назвою "ДезАут: як позбутися маніпуляцій у інформаційному полі", організована за ініціативою ГО "Інтернюз Україна". На заході зберуться представники громадських організацій, медіа та державних установ для обговорення спільних стратегій у боротьбі з дезінформацією в українському інформаційному середовищі.

Заплановано проведення чотирьох панельних дискусій:

Серед запрошених учасників: журналіст і телеведучий Вадим Карп'як; керівниця громадської організації "Детектор медіа" Галина Петренко; директор Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки Ігор Соловей; журналіст та аналітик з Texty.org.ua Сергій Міхальков; очільниця Інституту масової інформації Оксана Романюк та інші фахівці.

Упродовж усього тижня медіаграмотності у соцмережах триватиме інформаційна кампанія ГО "Інтерньюз-Україна" #JustCheckIt із тестом на визначення рівня медіаграмотності та словником медіаграмотності.

25 жовтня будуть оголошені умови проведення та старт відбору учасників у Всеукраїнському конкурсі "Репортер". Його для шкільної молоді, зацікавленої у блогерстві та журналістиці, спільно організовують нацпроєкт із медіаграмотності "Фільтр", Міністерство культури та стратегічних комунікацій і ПРООН в Україні.

Хакатони та майстер-класи для молоді

26 жовтня науково-популярне медіа "Куншт" і Goethe-Institut в Україні в партнерстві з MacPaw Space проводитимуть хакатон із медіаграмотності Mediengeist 3.0. Хакатон проходитиме з 9:00 по 20:00 у MacPaw Space у Києві.

150 учасників зможуть розробити або допрацювати ідеї та отримати сумарно до 180 тисяч гривень на реалізацію фактчекінгових застосунків чи платформ, кампаній у соціальних мережах, мистецьких проєктів, ютуб-шоу або іншого медійного продукту.

Куншт і Goethe-Institut в Україні вже в третій раз організують захід під назвою Mediengeist. У 2023 році 31 представник проєкту, що бореться з дезінформацією, пройшов навчальні програми та отримав фінансування у розмірі 9300 євро для подальшого розвитку. Десять фіналістів презентували свої ідеї під час пітчингу та отримали по тисячі євро на реалізацію своїх задумів. Чотири команди стали переможцями акселератора, розділивши призовий фонд у 17500 євро. Вони реалізують проекти, пов’язані з розвитком платформ для фактчекінгу, ютуб-ініціативами про культуру та молодіжними новинами, а також новинним медіа. Додаткову інформацію про учасників Mediengeist та Mediengeist 2.0 можна знайти за цим посиланням.

29 жовтня проєкт "Вивчай і розрізняй: інфомедійна грамотність в освіті" від IREX організує презентацію для вчителів нового посібника "Здорове медіаспоживання в умовах війни".

29 жовтня о 16:00 у Малій академії наук відбудеться онлайн-лекція для учнів, присвячена темі розпізнавання фейків та правдивої інформації, а також важливості фактчекінгу. Тема лекції: "Медіагігієна в умовах війни: чому це так необхідно".

Участь у заході можуть взяти школярі 7-11 класів. Протягом онлайн-зустрічі йтиметься про: механізми дії дезінформації; методи розрізнення фактів та фейків; визначення пропаганди та інформаційно-психологічних операцій (ІПСО), а також їх відмінності; основні прийоми, що використовуються в пропаганді. Для реєстрації на лекцію слід перейти за вказаним посиланням.

Національний урок із медіаграмотності

Національний урок з медіаграмотності, запланований спочатку на 31 жовтня, було перенесено на 7 листопада через канікули учнів, повідомили в рамках проєкту з медіаграмотності "Фільтр".

Урок транслюватиметься на телеканалі та ютуб-каналі "Суспільне Культура" об 11:00. До його перегляду запросили приєднатися всі школи.

"Приємно, що в межах Глобального тижня медіаграмотності, який проходитиме з 24 до 31 жовтня, "Суспільне Культура" також підтримало національний проєкт із медіаграмотності Міністерства культури та стратегічних комунікацій "Фільтр" і проведе Національний урок із медіаграмотності 7 листопада на телеканалі та ютуб-каналі "Суспільне Культура"", -- повідомила керівниця "Фільтру" Ольга Кравченко.

Цьогорічний урок проходитиме у форматі командного квесту: п'ятеро підлітків віком 12 -- 16 років виконуватимуть інтерактивні завдання з історії, фактчекінгу і штучного інтелекту разом із зірковими гостями. Експертами та наставниками для учнів будуть: телеведуча і громадська діячка Маша Єфросиніна; історик, автор і ведучий проєкту "Історія без міфів" Владлен Мараєв; експерт у галузі штучного інтелекту, засновник компаній, що працюють на основі ШІ, автор книги про штучний інтелект Олександр Краковецький; фактчекерка, авторка антифейкового проєкту "НотаЄнота" Альона Романюк. Вестиме урок телеведучий Тімур Мірошниченко, який коментував "Євробачення".

Класам, які братимуть участь в онлайн-уроці з медіаграмотності, пропонується можливість виграти приз – подорож до одного з найкрасивіших міст України під час зимових свят. Щоб взяти участь у конкурсі, необхідно відсканувати QR-код, розміщений в кінці уроку, і пройти тест на знання. Той клас, який найшвидше виконає це завдання та набере найбільшу кількість правильних відповідей, стане щасливим володарем призу.

Ще один клас зможе отримати набір подарунків від партнерів, публікуючи спільне фото з перегляду Національного уроку з медіаграмотності із гештегом #УрокМедіаграмотності2024.

11 листопада, після завершення Тижня, проходитиме міжнародна конференція на тему "Медіаграмотність в умовах війни та глобальних змін". Захід організовує громадська організація "Український інститут медіа та комунікації" у співпраці з DW Akademie.

Основна мета даного заходу полягає в тому, щоб активізувати професіоналів, які займаються медіаграмотністю, в їхній діяльності з різними аудиторіями. Також передбачається обмін досвідом та інформацією щодо реалізації проектів у цій галузі.

У панельних обговореннях братимуть участь як українські, так і зарубіжні фахівці. Основні доповіді конференції представлять відомі експерти в галузі боротьби з дезінформацією та медіаосвіти.

Зокрема, для дискусії пропонуються наступні теми:

Конференція буде доступна для перегляду в соціальних мережах. Для участі у заході необхідно зареєструватися за вказаним посиланням.

Віртуальні події Тижня медіаграмотності в країнах Європейського Союзу.

У Європейському Союзі до проведення Тижня медіаграмотності стало долучається партнер ЮНЕСКО, Асоціація медіа та навчання (MLA). Цього року проведуть низку онлайн-заходів разом з організаціями, що працюють над поширенням медіаграмотності, зокрема Europian Digital Media Observatory (EDMO), проєкт MediaWise від Інституту Пойнтер, Media Education Lab і Deutsche Welle Akademie. Для участі у цих заходах потрібно зареєструватися за посиланням. З повним переліком заходів Media Education Lab у межах Тижня медіаграмотності можна ознайомитися за посиланням.

24 жовтня з 16:00 до 17:30 Deutsche Welle Akademie організує "Презентацію кейсу про медіаграмотність для вразливих груп населення".

25 жовтня відбудеться тренінг EDMO "Поза межами ажіотажу: практичні стратегії для успішної співпраці з лідерами думок для ініціатив із медіаграмотності", під час якого йтиметься про ініціювання організаціями, що реалізують проєкти з медіаграмотності, співпраці з молодими блогерами й інфлюенсерами задля максимізації своїх зусиль. Захід відбудеться онлайн о 16:00 -- 17:30, для участі потрібно зареєструватися за посиланням до 23 жовтня включно.

10-й тиждень медіаграмотності у США

У Сполучених Штатах Америки Національна асоціація медіаграмотності (NAMLE) спільно з численними організаціями організовує різноманітні заходи, спрямовані на підвищення обізнаності суспільства про медіаграмотність на всій території країни. Цього року відзначається десята річниця Тижня медіаграмотності, який має на меті популяризувати значення медіаграмотності та акцентувати увагу на її критичній ролі в освітньому процесі.

Кожного дня тижня медіаграмотності акцент робиться на одному з п'яти ключових компонентів, що формують поняття медіаграмотності: доступ, аналіз, оцінка, створення та дія. Дізнатися про розклад онлайн-активностей, що відбуваються в рамках Американського тижня медіаграмотності, можна за цим посиланням.

24 жовтня з 17:00 до 18:00 відбудеться воркшоп про можливості редагування відео на хмарній платформі для дизайну Adobe Express.

25 жовтня з 2:00 до 3:30 за київським часом відбудеться Церемонія нагородження NAMLE, присвячена медіаграмотності. Ця подія відзначить особистостей та організації, які внесли вагомий вклад у розвиток медіаграмотності в США через свої ефективні послуги, практики або ініціативи. Участь у Тижні медіаграмотності в США 2024 автоматично забезпечує реєстрацію на цю церемонію.

29 жовтня з 14:00 до 15:30 за київським часом проходитиме онлайн-дискусія на тему "Сторожові пси, охоронці чи арбітри: Роль медіа в демократичних виборах". У рамках заходу обговорюватимуться різноманітні функції, які медіа виконують у політичному житті, а також способи, якими люди можуть осмислювати та аналізувати інформацію з різних джерел. Приєднатися до дискусії можна, зареєструвавшись за вказаним посиланням.

Тиждень медіаграмотності у Канаді

Ознайомитися з переліком онлайн-активностей, що проходитимуть в рамках канадського тижня медіаграмотності, можна за цим посиланням.

26 жовтня з 22:00 до 23:00 за київським часом відбудеться презентація від MediaSmarts під назвою "Зламай фейк: як відрізнити правду в інтернеті". Учасники матимуть можливість дізнатися про чотири прості та ефективні кроки для виявлення дезінформації та перевірки достовірності інформації в мережі. Реєстрацію можна пройти за наданим посиланням.

Тиждень медіаосвіти в Індії

24 жовтня Кевал Дж. Кумар, професор університету "Альянс", представить лекцію, присвячену сучасному стану медіаграмотності в Індії, підкреслюючи її значущість у стрімко змінюваному медіапейзаже. У рамках лекції будуть обговорюватися такі теми: виклики та можливості в сприянні медіаграмотності серед різних соціальних груп; вплив освіти й державної політики на рівень медіаграмотності; аналіз конкретних випадків та практичні приклади медіаграмотних ініціатив в Індії; а також методи поліпшення медіаспоживання та розвиток критичного мислення. Приєднатися до заходу можна за вказаним посиланням.

30 жовтня відбудеться захід, присвячений презентуванню книги "Humans of FactShala", підготовленої OW DataLEADS. У цій книзі зібрано ряд надихаючих історій, що висвітлюють процес створення громадського спостереження та використання відкритих джерел для боротьби з дезінформацією в Індії. Приєднуйтесь до нас за наданим посиланням.

Деталі про події тижня медіаграмотності в Африці можна знайти за цим посиланням.

Тиждень медіаграмотності в Австралії

25 жовтня Австралійський центр медіаграмотності (ACMI) організує онлайн-майстер-клас для учнів середньої школи під назвою "Хороші новини: практичний курс з інформаційної та медіаграмотності". Учасники матимуть можливість навчитися створювати якісні репортажі та проводити інтерв'ю, а також отримають корисні поради щодо забезпечення точності та достовірності своїх новин та роботи з джерелами. Приєднатися можна за вказаним посиланням.

Варто відзначити, що напередодні тижня медіаграмотності одне з найбільших австралійських медіа — ABC — випустило керівництво з медіаграмотності.

Глобальна конференція з медіаграмотності ЮНЕСКО

У Аммані, Йорданія, 30-31 жовтня відбудеться міжнародна конференція, що організована ЮНЕСКО у співпраці з Хашимітським королівством. Основна тема заходу - "Нові цифрові кордони інформації: медіа- та інформаційна грамотність для суспільно важливої інформації". Конференція обіцяє стати платформою для обговорення впливу новітніх технологій, таких як генеративний штучний інтелект та інноваційні творці цифрового контенту, на процеси створення та поширення інформації, яка має значення для суспільства, акцентуючи увагу на можливостях і викликах, які вони несуть. Для участі в онлайн-форматі необхідна попередня реєстрація за вказаним посиланням.

Церемонію відкриття 30 жовтня проведуть міністр урядових комунікацій і речник уряду Йорданії доктор Мохаммад Аль-Момані, Її Королівська Високість Принцеса Рим Алі, засновниця Jordan Media Institute і президентка фонду Анни Лінд і помічник генерального директора з комунікацій та інформації ЮНЕСКО Тавфік Джелассі.

Після цього, з 10:00 до 10:45, пройде сесія на високому рівні за участю міністрів Йорданії, Нігерії, Лівану та Колумбії.

Перший тематичний захід під назвою "Орієнтація в нових цифрових межах інформації, що має суспільне значення, з акцентом на інформаційну та медійну грамотність" відбудеться з 11:00 до 12:30.

Модеруватиме дискусію фахівець із медіаграмотності та комунікації з Йорданії Баян Тал. До участі запрошені віцепрезидент Платформи іберо-американських регуляторів аудіовізуальних засобів і президент чилійської національної ради з телебачення Маурісіо Муньос Гутьєррес, мароккансько-французька журналістка, письменниця та режисерка Несрін Слауї, директорка з інновацій та перспектив "Французького телебачення" Кеті Бремме та президент Федерації африканських журналістів (FAJ) і генеральний секретар Національної спілки журналістів Сомалі Омар Фарук Осман.

Наступна тематична сесія під назвою "Внесок творців цифрового контенту у формування медіа- та інформаційно грамотних суспільств" пройде з 14:15 до 15:45.

Дискусію модеруватиме Аделін Гулін, начальниця відділу медійної та інформаційної грамотності та цифрових компетенцій у секторі комунікації та інформації штаб-квартири ЮНЕСКО. Серед учасників заходу: індійський журналіст і підприємець Фей Д'Соуза, палестинський відеоблогер та подкастер Тарек Сакік, колумбійська журналістка та політична аналітикиня, ведуча програми La Pulla Марія Пауліна Баен, заступниця директора Центру журналістики імені Найта в США Саммер Харлоу, бразильський цифровий інфлюенсер і захисник демократії Феліпе Нето, а також співзасновниця йорданського Digitales Media Синтія Маданат Шарайха.

Третя сесія на тему "Медіа та інформаційна грамотність в епоху штучного інтелекту" відбудеться з 16:00 до 17:30.

Штучний інтелект трансформує спосіб, яким люди взаємодіють з інформацією, медіа та цифровими технологіями. Фахівці, які займаються впровадженням штучного інтелекту в освітні програми з медіа та інформації, поділяться своїми думками щодо новаторських підходів, етичних аспектів і рекомендацій щодо інтеграції штучного інтелекту в ці сфери. Учасники обговорення розглянуть аналітичний документ ЮНЕСКО "Розширення можливостей користувачів через медіа- й інформаційну грамотність у контексті розвитку генеративного штучного інтелекту".

Дискусію буде модерувати Франческа Кіріачі, директорка IREX у регіонах Близького Сходу та Північної Африки. У складі учасників: професорка медіа та соціології з Інституту комп'ютерних технологій Університету Париж III Нова Сорбонна Дівіна Фрау-Мейгс, а також засновник і генеральний директор некомерційної організації JASA Civic з Казахстану Ердаулет Рахматулла, який спеціалізується на розробці політик у сфері управління штучним інтелектом.

На другий день конференції, 31 жовтня, о 9:00 стартує четверта сесія під назвою "Медіа та інформаційна грамотність в умовах кризи", яка триватиме до 10:30.

Дискусію модеруватиме відомий єгипетський автор та член спостережної ради компанії Meta Халед Мансур. Серед запрошених учасників: генеральний секретар міністерства урядових комунікацій Йорданії доктор Заїд Навайсе, керівниця програм FactShala та DataLEADS в Індії Місті Саблок, журналіст і правозахисник, засновник організації "Журналісти за права людини" з Судану Файсал Ельбагір, керівниця проєкту "Фільтр" при Міністерстві культури та інформаційної політики України Ольга Кравченко, а також засновниця ініціативи "Піялари" в Палестині Ханія Бітар.

П'ята сесія на тему "Медіа- та інформаційна грамотність міст: створення зв'язків для розширення можливостей вчитися протягом життя" відбудеться з 10:45 до 12:15.

Учасники обговорення продемонструють, яким чином міста можуть сприяти розвитку медіа- та інформаційної грамотності, щоб підтримати громадян у навігації цифровим середовищем та подоланні цифрового розриву. На сесії також будуть висвітлені рекомендації ЮНЕСКО щодо покращення медіаграмотності в міських громадах.

Захід буде модератором бразильський журналіст, педагог і автор майбутніх рекомендацій ЮНЕСКО у сфері медіаграмотності Александр ле Восі Саяд. Серед запрошених учасників: Її Королівська Високість Принцеса Рим Алі, засновниця Jordan Media Institute та президентка Фонду Анни Лінд; Діма Абу Тіаб, керівник Йорданського офісу ООН "Хабітат" та мер Аммана; а також доктор Юсеф Шаварбех, засновник Центру медіа та інформаційної грамотності з Кенії Воллес Гічунге.

Останній день Глобального тижня медіаосвіти

31 жовтня переможці молодіжного хакатону з медіаграмотності, організованого ЮНЕСКО, матимуть можливість презентувати свої проєкти в рамках заходу "Молодь лідирує — медіа- та інформаційна грамотність у нових цифрових реаліях".

У фінальний день Глобального тижня медіаграмотності ЮНЕСКО у співпраці з партнерами організувала ряд онлайн-подій.

31 жовтня, о 2:00 -- 3:15 представники Бюро ЮНЕСКО в Аммані проведуть семінар "Використання мультфільмів для підвищення медіа та інформаційної грамотності".

Захід розпочнеться з презентації, проведеної фахівцем, яка висвітлює важливість мультфільмів у протидії дезінформації та в інших аспектах медіаграмотності. Після групових обговорень учасники матимуть можливість створити карикатури. Прямий сеанс скетчингу буде відкритий для всіх, і в ньому візьме участь художник-аніматор, який розробить три мультфільми, зосереджені на трьох основних концептах інформаційної грамотності.

Французька міжнародна організація, що займається розвитком медіаграмотності, CFI, працює над підготовкою презентації під назвою "Боротьба з неправдою та дезінформацією: уроки зі стратегій медіаграмотності в Африці, Європі та на Близькому Сході".

На заході буде представлено ряд інноваційних тематичних досліджень, присвячених цифровим практикам та генеративному штучному інтелекту. У рамках обговорення порушаться кілька важливих питань: як адаптувати навчальні програми в школах до зростаючої проблеми дезінформації? Які методи лобіювання можуть бути ефективними для інтеграції медіаінформаційної грамотності (MIL) у навчальні плани? Яким чином організації громадянського суспільства використовують MIL для залучення молоді в своїх громадах? Які стратегії можна впровадити для використання медіа, зокрема місцевих радіостанцій, які мовлять рідною мовою, для підвищення обізнаності населення про медіаграмотність?

IREX на інтерактивному семінарі "Навчись розрізняти" ознайомить учасників з ключовими аспектами цифрового громадянства, критичного мислення та емоційної стійкості. У фокусі будуть знання, навички та звички, які сприяють реалізації справедливих цифрових прав, обов'язків, а також захисту від негативного впливу цифрового середовища. Під час сесії будуть обговорені конкретні приклади боротьби з інформаційними маніпуляціями та гендерною дезінформацією.

Media Development Foundation о 17 -- 18:15 готує семінар "Пізнай правду сам! -- Як залучити громадян до перевірки фактів". Він буде зосереджений на двох аспектах програм медіа- й інформаційної грамотності:

Йтиметься про залучення молоді до фактчекінгу. Воркшоп представить досвід "Лабораторії детекторів міфів", яка була створена у 2017 році на базі фактчекінгового порталу www.mythdetector.ge у партнерстві з Deutsche Welle Akademie. Проєкт успішно реалізовується вже шостий рік поспіль, у його межах понад 200 молодих людей пройшли курси медіаграмотності та підготували 500 роз'яснювальних статей.

З 2023 року програма розширила свої горизонти, охоплюючи регіональні ініціативи, що залучають молодь з Вірменії, Азербайджану та України. У семінарі братимуть участь не тільки викладачі, а й випускники програми, які розкажуть про свій досвід у ролі амбасадорів медіаграмотності, поширюючи отримані знання у своїх громадах після завершення навчання.

У наступній частині семінару буде продемонстровано практики розробки освітніх ресурсів на основі перевірки фактів. Зокрема, учасники дізнаються, як розробляти освітній контент навколо результатів перевірки фактів, ефективно включаючи відповідні приклади з реального світу та тематичні дослідження. Учасники відкриють методи виявлення історичних фотоманіпуляцій, які можна спостерігати неозброєним оком, і заглибляться в концепцію гейміфікації.

Церемонія завершення конференції відбудеться 31 жовтня, і її вестиме пан Тавфік Джелассі, помічник генерального директора з комунікацій та інформації ЮНЕСКО.

Related posts