Боротьба з російською дезінформацією: досвід платформи InfoLight.UA | UACRISIS.ORG
InfoLight.UA -незалежна дослідницько-аналітична група, заснована в 2022 році, що спеціалізується на протидії дезінформації. Її місія - підвищувати рівень обізнаності і громадянської свідомості суспільства шляхом донесення чіткої правдивої інформації про захист України, протидії дезінформації та підвищення медіа грамотності. Під час пресконференції в Українському кризовому медіа-центрі представники Групи розповіли, чого вдалося досягнути за два роки діяльності та представили своїх партнерів. Серед них - Osavul, яка є платформою для боротьби з дезінформацією. За допомогою ШІ вона може знаходити, аналізувати та поширювати інформацію про шкідливі та дизінформаційні наративи на різних мовах, геолокаціях та по всьому інтернету (від головних медіа до соціальних мереж та месенджерів типу Телеграм).
Керівник InfoLight.UA Юрій Гончаренко представив історію створення групи, її трансформацію з волонтерської ініціативи у професійну команду, та розповів про підтримку Фонду Ганнса Зайделя у розвитку проєкту.
Він зосередив значну увагу на щомісячному аналізі "Топ-40 українських публічних осіб, що найчастіше цитуються російською пропагандою", який його команда реалізує з червня 2024 року. Ця ініціатива має важливу мету – виявити групу українських публічних діячів, які стають інструментами у руках російської пропагандистської машини.
Частина українських публічних осіб, нехтуючи усвідомленням, стають інструментами російської пропаганди, часто просто виконуючи свої професійні обов'язки. Наприклад, коли представники енергетичного сектора роблять заяви про потенційні труднощі через ушкодження критичної інфраструктури. Але важливо не перейти межу, коли часті попередження починають викликати страх. Для нашого дослідження цікавішим є той факт, що існують особи, які без жодних підстав створюють новини для ворожих матеріалів. Яскравими представниками цієї групи є Олег Соскін, Олег Старіков та Олександр Дубінський. Постійно на перших шпальтах можна побачити Мар'яну Безуглу та Сергія Кривоноса, яких можна вважати улюбленцями російських пропагандистів, оскільки вони регулярно роблять відповідні заяви без вагомих підстав. На жаль, також доводиться відзначити участь у пропаганді таких військових діячів, як Ігор Лапін, якого часто цитують у росії, зокрема в ріа новості, - зауважив Юрій Гончаренко.
Серед інших успішних кейсів фактчекінгу команди - виявлення мереж протидії мобілізації, спростування фейку щодо початку виходу шоу Такера Карлсона на "Росія 24" в травні 2024 року, спростування дезінформації про евакуацію Одеської області, викриття фейку про підготовку перевороту Залужним і Будановим.
Однією з тем стало застосування нейромереж для протидії зловмисним російським наративам. Команда InfoLight.UA презентувала результати співпраці з платформою Osavul,
"Наш інструмент за допомогою штучного інтелекту дозволяє виявляти організовані інформаційні кампанії. Ми вміємо виділяти синтетичні публікації/повідомлення від натуральних, що є інструментом аналізу інформаційного простору. Ми дозволяємо аналізувати джерела та ланцюжки поширення повідомлень наскрізь, по різних типах каналів, мов і країн розповсюдження, що дозволяє робити аналітичні висновки щодо організованості цієї інформації або що", - зазначив представник Osavul Станіслав Лур'є.
InfoLight.UA презентувала аналітичний проект під назвою "Машина російської експансії: доктринальні, інформаційні та зовнішньополітичні аспекти". Ця розробка детально аналізує стратегії, які використовує росія в інформаційній війні проти України.
У фіналі заходу команда оголосила про плани на майбутнє, серед яких – розширення освітніх ініціатив через онлайн та офлайн курси, випуск навчальних посібників і брошур з інформаційної безпеки, а також удосконалення технологічної інфраструктури та методів проведення досліджень.
InfoLight.UA має на меті створити рейтинг та спільноту для "малих" ЗМІ, зокрема регіональних та прифронтових, які отримають можливість підтримки в проведенні фактчекінгу. Це включає безкоштовні тренінги, поширення їхніх матеріалів для підвищення охоплення та впізнаваності, а також участь у "Рейтингу незалежних ЗМІ".