Казахстанські експерти надають технічну підтримку російським військовим літакам, використовуючи французьке обладнання, згідно з розслідуванням Іnformnapalm.
Міжнародна розвідувальна спільнота Іnformnapalm розкрила чергову схему, яка дозволяє агресору обходити міжнародні санкції. InformNapalm оприлюднив унікальні документи, свідчення та дані про те, як казахська компанія-прокладка ARC Group обслуговує російські військові літаки Су-30СМ, на яких встановлене французьке обладнання Thales та Safran.
Станом на 2024 рік, згідно з даними розслідувачів, Росія має приблизно 130 модернізованих винищувачів 4++ покоління Су-30СМ. Під час військової агресії країна втратила щонайменше 15 таких літаків. Однак реальні втрати можуть бути значно більшими через санкції, адже ці літаки обладнані іноземною авіонікою, переважно від французьких компаній THALES та SAGEM (останню поглинув SAFRAN). Зокрема, на борту встановлено: багатофункціональні дисплеї SMD55S та SMD66S, радіотехнічну систему корекції та посадки TLS2020, радіонавігаційну систему TACAN-NC12, а також індикатори на лобовому склі HUD 3022 (усе це виробляє Thales) і навігаційну систему SIGMA 95NAA (виробництво Safran). "Без цього обладнання пілот втрачає зір, а літак стає просто безпорадним у повітрі. Для продовження експлуатації своїх літаків і виконання бомбардувань українських міст Росії необхідно постійно обслуговувати французькі системи", — зазначає Informnapalm.
Виявилось, що ще до початку повномасштабного вторгнення Росія планувала замінити французьке обладнання на вітчизняне, і цей процес поступово реалізується. Наприклад, у травні цього року французький HUD 3022 було замінено на російський ИКШ-1КИ.
"Однак, існує значна кількість літаків, і для їхнього обслуговування необхідно використовувати французьке обладнання, яке можуть ремонтувати лише фахівці, сертифіковані виробником, і за допомогою відповідного сертифікованого оснащення," -- зазначають розслідувачі.
Додаткова інформація: Сполучені Штати запровадили санкції проти Симоньян та хакерських груп через їхнє втручання у вибори президента.
Після лютого 2022 року, за інформацією, Росія, здавалося б, позбулася певних можливостей, проте документи, отримані від InformNapalm, свідчать про те, що вона знайшла ефективний спосіб обійти санкції. Цим каналом є казахська компанія Analyst Research Consulting Group, заснована у 2014 році одинаком Алданазаром Сагинбеком. Цей молодий підприємець, який розпочав свою кар'єру у 16 років, створив консалтингову фірму, в статуті якої серед інших напрямків діяльності зазначено не лише консалтинг, а й "закупівлю та реалізацію боєприпасів, озброєння, військової техніки, а також запасних частин, комплектуючих і приладів до них, спеціальних матеріалів, обладнання для їх виробництва, включаючи монтаж, наладку, модернізацію, установку, експлуатацію, зберігання, ремонт та сервісне обслуговування".
У казахських джерелах інформації згадується лише п’ять співробітників ТОВ, тоді як на вебсайті компанії https://arcgroup.kz/ представлено лише стислий опис та контактні дані. Згідно з наявною інформацією, ТОВ ARC Group з 2016 року має державну ліцензію на проведення експортних та імпортних операцій, установку, налаштування, модернізацію, експлуатацію, зберігання, ремонт і технічне обслуговування авіаційної техніки та запасних частин. Компанія також є ексклюзивним дистриб’ютором Safran Electronics & Defense у Казахстані та Киргизстані. Основними клієнтами підприємства виступають державні органи та правоохоронні структури. У період з 2019 по 2020 роки компанія реалізувала оптико-електронні системи, такі як тепловізійні біноклі та біноклі-далекоміри, в Казахстані.
Проте, за інформацією InformNapalm, отримані документи свідчать, що ARC Group виконує роль посередника для російських компаній. Яким чином вони обходять санкції? Ще в жовтні 2021 року ARC Group підписала перший контракт з російським підприємством "Ремонт, обслуговування, постачання авіації спеціальними комплектуючими" (ТОВ "Росавиаспецкомплект"). У цій угоді зазначено, що "ВИКОНАВЕЦЬ забезпечить ремонт та постачання компонентів бортового радіоелектронного обладнання (БРЕО) від компаній THALES та Safran для літаків Су-30". В пункті 1.2 також уточнюється, що "ремонт БРЕО здійснюватиметься сертифікованими фахівцями ВИКОНАВЦЯ, які мають відповідні сертифікати від виробника, на базах ВИКОНАВЦЯ, розташованих на території Казахстану або Росії, а також на підприємствах ЗАМОВНИКА".
У додатку до цього контракту представлений список військової продукції, що тимчасово ввозиться в Казахстан у 2021 році. До нього входять навігаційні та орієнтаційні пристрої, такі як SMD55S, SMD66S, TLS2020, ТACAN-NC12, HUD 3022 та SIGMA 95NAA. Ця продукція призначена для "проведення капітального ремонту з подальшим поверненням в інтересах Збройних Сил Російської Федерації".
Проте російська сторона не підписала цей договір. Натомість 5 листопада 2021 року було укладено новий контракт, у якому не згадувалися французькі компанії, а замість цього надавалося загальне визначення – ремонт авіаційного обладнання.
Хоча додаток до договору не мав суттєвих змін в порівнянні з попередньою версією щодо номенклатури обладнання та згадки російської армії, однак, якщо в жовтневому договорі був перелік обладнання для ввезення в Казахстан на 2021 рік, то в фінальному контракті плановий період ввезення -- 2022 рік.
Що це може означати? Інформнапалм пропонує дві можливі версії.
По-перше, Росія почала готуватися до посилення та обходу санкцій ще до початку повномасштабного вторгнення. Для цього вона знайшла казахську компанію, яка повинна була пройти сертифікацію у виробника французької техніки.
Друга -- указані договори могли підписати заднім числом, бо в Thales заявили про остаточний вихід з російського ринку в червні 2022 року. На користь другого варіанта свідчить лист директора "Росавиаспецкомплекту" Петра Гриценка керівнику казахської компанії від 26 серпня 2022 року, де російська сторона інформує, що планова кількість виробів, які підлягають ремонту за 2022 рік складає 13 одиниць на орієнтовну суму 1 450 000 євро, а вже у 2023 році планується відправити 88 одиниць на суму 6 420 000 євро.
"Дуже дивно, -- пишуть розслідувачі, -- що сторони заключили договір у листопаді 2021 року, і протягом дев'яті місяців російська сторона ще не знала точну кількість виробів, які треба відремонтувати. Радше за все, відносини між компаніями почали наповнюватися практичним змістом саме влітку 2022 року, коли Thales покинула російський ринок".
Читайте також: Індія допомагає росії обходити санкції: західні ЗМІ про візит Моді до України
Також варто зазначити, що в даному листі однозначно виражена готовність російської сторони фінансувати придбання комплекту апаратури для контролю і перевірки. Це означає, що казахи за фінансової підтримки з боку Росії повинні придбати у французьких виробників обладнання, яке дозволить проводити діагностику французьких виробів на російських літаках.
У період з 2022 по 2024 рік обсяги одиниць, що потребували ремонту, регулярно зростали. В результаті цього сторони уклали чотири нові додаткові угоди до основного контракту.
У додатковій угоді № 3 до контракту, укладеного сторонами у жовтні 2022 року, вказано, що вартість ремонту виробів охоплює: 1) підготовку спеціалістів у виробничих умовах; 2) проведення технічної діагностики виробів з подальшим формуванням звіту; 3) створення технічної документації для контрольно-перевірочної апаратури; 4) розробку, виготовлення, постачання, монтаж та налагодження КПА. Це означає, що російська сторона фінансує повний спектр послуг "під ключ" — починаючи з навчання і сертифікації казахських спеціалістів у Франції і закінчуючи закупівлею всього необхідного обладнання.
Після отримання фінансування казахська консалтингова фірма направляє своїх спеціалістів на навчання. У листі до Гриценка від 23 січня 2023 року керівник ARC Group зазначає, що їхні спеціалісти успішно пройшли теоретичний та практичний курс в компанії Thales, який стосується обслуговування SMD 55S/66S та HUD на рівні організаційного обслуговування. Кваліфікація цих фахівців підтверджена відповідними сертифікатами. Крім того, з 6 по 10 лютого казахські спеціалісти прибудуть на авіаремонтний завод в Іркутську для ремонту обладнання.
InformNapalm вдалося не лише встановити імена та посади цих фахівців, але й отримати зразки їхніх документів. Серед них – директор ARC Group Сагинбек Алданазар, радник директора Кайрат Ісмагулов, заступник директора Бауржан Даіров, а також заступник головного технолога, інженер з авіаційного та радіоелектронного обладнання Анвар Бадхайдух. До команди входять також радіомеханіки з ремонту радіоелектронного обладнання Андрій Сальніков і Максим Шарбеков, начальник групи, інженер Олексій Петрашко та інженер з авіаційного обладнання Шингіс Беккулов. Незабаром до цього переліку додалися експерт К. Ушаков та старший спеціаліст з взаємодії з державними органами Росії М. Грибов.
Звісно, це не був разовий візит, оскільки росіяни запланували серйозні обсяги роботи. Надалі група фахівців, переважно таким складом, виїжджала в росію для проведення ремонтів. Наприклад, у квітні 2023-го Гриценко повідомив Алданазара про новий етап діагностики обладнання в травні, причому просив не міняти склад групи для зменшення строку погодження списку осіб, адже авіаремонтний завод в Іркутську -- це режимний обʼєкт.
Група InformNapalm встановила, що співпраця ARC Group з "Росавиаспецкомплектом" триває як мінімум два роки. Весь цей час казахська компанія цинічно вводила в оману французьку сторону.
"Однак, згідно з отриманими листами, у 2024 році відбудеться ще більш цинічна ситуація," зазначає Іnformnapalm. Російська сторона прагне не лише залучити спеціалістів, але й готова інвестувати в закупівлю обладнання, яке казахи використовуватимуть для діагностики французької техніки на російських літаках.
Читайте також: "Я спостерігаю, як звичайні росіяни вбивають звичайних українців": у Литві відреагували на вимоги російських опозиціонерів скасувати санкції щодо "простих росіян".
InformNapalm має в своєму розпорядженні проект угоди між Thales AVS France SAS та АО "Авіаремонтний завод № 405", що розташований у місті Алмати. Ця угода передбачає широкий спектр послуг з боку французької компанії, що стосується обслуговування багатофункціональних дисплеїв SMD55S/SMD66S та коліматорних індикаторів HUD3022 для казахського міністерства оборони, яке виступає кінцевим споживачем літаків Су-30СМ. Зокрема, контракт включає розробку та постачання тестових стендів ILM&OLM з трирічною підтримкою, виготовлення та постачання Golden LRU, а також підготовку та надання технічної документації ILM (ILM є проміжним рівнем обслуговування). Додатково передбачається організація навчання з ILM у Франції, а також монтаж та запуск систем в експлуатацію на території Казахстану. Тривалість угоди становить 34 місяці, починаючи з моменту надходження авансового платежу від замовника.
Безумовно, угода містить чіткі положення щодо експортного контролю, включаючи пряму заборону на передачу будь-яких товарів агресору. Казахстан має на озброєнні 23 літаки Су-30СМ, а ще 36 одиниць вже замовлено. Які ж тоді існують ознаки того, що цей контракт укладається в інтересах російської сторони, а не є просто угодою між французами та казахами для обслуговування їхніх літаків? Однією з таких ознак є комерційна пропозиція казахської сторони для росіян, яка повторює умови договору між Thales і АО "Авіаремонтний завод № 405". 26 червня 2024 року ARC Group надіслала російській стороні на розгляд комерційну пропозицію на загальну суму близько 14 мільйонів євро. Дивним чином, ця пропозиція містить практично ті ж терміни надання послуг і той самий обсяг послуг, що й угода між Thales і казахським авіаційним заводом, -- зазначає Іnformnapalm.
"Ми віримо, що французькі компанії Thales і Safran зрештою усвідомлять, як їхні партнери відкрито, хитро та безцеремонно обманюють. З одного боку, вони підписують угоди, у яких зобов'язуються не передавати товари, обладнання та послуги третім особам, зокрема росії, а з іншого боку – виконують усі вимоги росіян і отримують від них фінансову підтримку."
Ми також віримо, що ця ситуація не обмежиться лише розірванням угоди та анулюванням ліцензій. Французькі підприємства мають право на повне відшкодування своїх витрат", — зазначають розслідувачі, додаючи, що незабаром буде опублікована вся документація, яка міститься у листуванні між ARC Group та "Росавиаспецкомплектом".
Раніше "ФАКТИ" інформували про те, що з 2022 року Вірменія без наслідків постачає до Росії товари, які підпадають під санкції. Міжнародна слідча група виявила механізм, за допомогою якого РФ отримує зброю та комплектуючі з країн НАТО. Варто зазначити, що російська ракета, яка була використана для атаки на "Охматдит" у Києві, містила електронні компоненти виробництва США.