Рейтинг реформ 238: персоналізовані освітні маршрути і відкрите місцеве управління
У даному випуску розглянуто чотири події.
Індекс реформ за період з 5 по 19 травня 2024 року склав +0,85 бала, що трохи перевищує попередній показник. Основні події цього періоду включають ухвалення законів про відеозапис засідань місцевих рад і про індивідуальні освітні траєкторії для студентів. Деталі - у публікації "Vox Ukraine".
Графік 2. Показники Індексу реформ та його складових у останньому раунді оцінювання
ЗАКОНОДАВЧИЙ АКТ ПРО ВІДКРИТІСТЬ МІСЦЕВОГО УПРАВЛІННЯ, +2 БАЛИ
Закон 3590-IX про забезпечення прозорості місцевого самоврядування має зробити роботу місцевої влади більш відкритою та зрозумілою для місцевих мешканців. Зокрема, визначено, що пленарні засідання місцевої ради мають записуватися на відео й оприлюднюватися. Такі записи мають зберігатися щонайменше 5 років. А після закінчення воєнного стану ради будуть зобов'язані транслювати свої засідання у реальному часі.
Також закон зобов'язує депутатів, посадових осіб місцевого самоврядування та інших доповідачів використовувати під час засідань державну мову.
Деталі про проєкт "Індекс реформ", список експертів, що беруть участь в оцінюванні, а також база даних з оцінками нормативних актів можна знайти за наступним посиланням.
Думка спеціаліста
Андрій Дарковіч, науковець Центру соціологічних досліджень, що спеціалізується на децентралізації та регіональному розвитку в KSE Institute:
Закон 3590-IX вирішує кілька ключових проблем у функціонуванні механізмів органів місцевого самоврядування в Україні та забезпеченні громадського контролю за їх діяльністю.
Протягом минулого року ми стали свідками зростаючого невдоволення серед громадськості через непрозорість роботи влади в громадах та зниження довіри до лідерів і місцевих депутатів. Прийняття законопроєкту №9559-д, який розширює повноваження громад у підтримці Сил оборони, а також зазначеного вище закону, що має підвищити прозорість діяльності органів місцевого самоврядування, могли б частково вирішити ці проблеми.
До ключових досягнень закону 3590 належать впровадження обов'язкового застосування державної мови під час проведення сесій, трансляцій пленарних засідань рад і засідань постійних комісій, а також збереження відповідних матеріалів і записів на офіційних вебсайтах рад.
Процес затвердження висновків і рекомендацій постійних комісій та публікація відкритих даних стає більш прозорим. Місцеві ради зобов'язані оприлюднювати протоколи з поіменним голосуванням і проєкти порядку денного засідань постійних комісій.
Важливим є обмеження, що стосується трансляції засідань місцевих рад та їхніх постійних комісій, - воно знімається лише через 30 днів після закінчення воєнного стану та відновлення повноважень рад (для громад із військовими адміністраціями).
Законодавчі зміни, які вносяться до діяльності органів місцевого самоврядування, довгоочікувані громадами, але залишається питання щодо їхньої реалізації в різних типах громад, зокрема в малих та найбільш постраждалих від воєнних дій. Під час одного з круглих столів, організованого Асоціацією міст України, обговорювали створення програмних інструментів, які дозволяли б органам місцевого самоврядування ефективно використовувати і обробляти існуючі бази даних, включаючи Державні реєстри, що містять інформацію про всі види об'єктів права власності.
Відхід від декларативного підходу до формування політики на користь глибокого розуміння проблем у громадах може значно спростити роботу органів місцевого самоврядування. Адже оприлюднення великого обсягу інформації та документів у форматі відкритих даних вимагає значного часу та людських ресурсів, яких часто не вистачає в апаратах рад.
ЗАКОНОПРОЄКТ ЩОДО ВПРОВАДЖЕННЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ОСВІТНІХ МАРШРУТІВ ДЛЯ ОСВІТНІХ УСТАНОВ, +3 БАЛИ
Закон 3642-IX суттєво підвищує гнучкість української системи вищої освіти.
По-перше, студенти матимуть можливість самостійно визначати тривалість свого навчання в університеті. Тривалість програми можна буде скоротити на чверть. Проте норма про подовжене навчання набуде чинності лише після завершення воєнного стану, щоб запобігти її використанню для уникнення мобілізації.
По-друге, студенти отримають можливість обирати міждисциплінарні освітні програми. На них спочатку навчання відбуватиметься за універсальною програмою, а конкретну спеціальність студенти обиратимуть після першого року навчання.
Третім пунктом є полегшення процесу зарахування результатів навчання, отриманих через неформальну та інформальну освіту, а також під час участі у програмах внутрішньої та міжнародної академічної мобільності. Ця норма закріплена в законі.
Думка спеціаліста
Дмитро Яровий, професор Київської школи економіки:
У сучасному світі, де міждисциплінарні підходи набувають все більшої ваги, освітні системи потребують більшої гнучкості. Наприклад, у звіті Стенфордського університету "Stanford 2025 Uncharted Territory" ще у 2021 році згадувалося про концепцію "університетів відкритого циклу", де студенти можуть навчатися не лише традиційні чотири або два роки, а протягом довшого періоду, періодично "виходячи" і "повертаючись" до системи. Для України, де навіть не існує практики "gap year" між бакалавратом та магістратурою, деякі заклади вищої освіти не видають студентам додатки до бакалаврського диплому, фактично змушуючи їх вступати до магістратури. Відмова від негайного вступу до магістратури після бакалаврату часто розглядається як "покидання навчання".
З огляду на це, персоналізовані освітні маршрути стають значущим поступом уперед.
Міждисциплінарний підхід набуває все більшої популярності, адже чимало студентів мають різносторонні інтереси і не бажають обмежувати себе вузькими рамками однієї галузі. Якщо ти плануєш боротися з ворожою пропагандою та дезінформацією, тобі слід вивчати, насамперед, психологію, політологію, комунікації, інформаційні технології або соціологію. Визначитися з цим у віці старшокласника дуже складно. Тому створення міждисциплінарних бакалаврських програм, де студенти зможуть обрати спеціалізацію після першого року навчання, дозволить краще зрозуміти свої інтереси та можливості. Це зробить процес навчання більш захопливим, а випускників — більш конкурентоспроможними.
Крім того, індивідуальні траєкторії відкривають можливість регулювати навчальне навантаження. Це корисно для тих, хто прагне поєднувати навчання з роботою.
Проте реалізація цього закону може призвести до суттєвих адміністративних труднощів. В умовах, коли співробітники університетських адміністрацій вже перевантажені паперовими завданнями, додаткові обов'язки щодо "управління" освітніми траєкторіями можуть створити додаткові виклики. Якщо Міністерство освіти і науки вживе заходів для зменшення надмірної бюрократії в інших галузях, це значно спростить впровадження інновацій.
Графік 3. Події, що визначали значення Індексу, оцінка події є сумою її оцінок за напрямами, тому вона може перевищувати +5 або бути меншою за -5
Графік 4. Показники окремих складових Індексу та число подій
Таблиця 1. Результати оцінювання подій та поступу реформ за різними напрямами
Індекс реформ призначений комплексно оцінювати зусилля влади України із впровадження економічних реформ. Індекс базується на експертних оцінках змін у регуляторному середовищі за шістьма напрямами: державне управління, державні фінанси, монетарна система, бізнес-середовище, енергетика, людський капітал. Інформація про проєкт, перелік експертів Індексу та база даних оцінених нормативних актів доступні за посиланням.
Написано:
Ксенія Алеканкіна, лідерка проєкту "Індекс реформ", комунікаційна менеджерка
"Vox Ukraine"
"VoxUkraine" - це дослідницький центр, який аналізує економічний розвиток, державне управління, суспільні процеси та реформи.