Чи існує майбутнє після зупинки міжнародної підтримки? Яким чином Україні можна уникнути економічного колапсу?
На фоні актуальних політичних подій стає очевидним, що нинішня відносна стабільність валюти в Україні є лише тимчасовим феноменом, який підтримується зовнішніми фінансовими вливанями. Важливо усвідомити, що країні, рано чи пізно, доведеться стикнутися з серйозними економічними викликами без сторонньої допомоги. Чи станеться це після завершення конфлікту, чи раніше — наразі важко спрогнозувати. Проте підготовка до таких змін має розпочатися вже сьогодні. Зокрема, Україні необхідно досягти позитивного сальдо зовнішньоторговельного балансу на рівні не менше 10-15 мільярдів доларів щорічно; вирішити питання обслуговування зовнішнього боргу на рівні приблизно 5-10 мільярдів доларів на рік; забезпечити підтримку курсу гривні через валютні інтервенції Національного банку України в обсязі 3-5 мільярдів доларів на рік; а також відновити резерви НБУ, що потребує ще 3-4 мільярдів доларів на рік для збереження резервів у розмірі, що покриває три місяці імпорту.
Як уже зараз підготуватись до подолання цих викликів та що перш за все слід узяти до уваги, спеціально для Mind проаналізував ексголова НБУ Кирило Шевченко.
Якщо зараз об'єктивно проаналізувати всі можливі ризики, терміново ініціювати перегляд економічної стратегії та вжити рішучих заходів для стабілізації валютного ринку, ми матимемо можливість закласти надійний фундамент для досягнення самостійної підтримки економічної стабільності.
Невідворотне зменшення валютних резервів. Протягом дев'яти місяців 2024 року Національний банк України витратив вже $23,4 млрд на валютні інтервенції, що на 22% перевищує показник за аналогічний період минулого року ($19,3 млрд). Лише в жовтні середній щоденний обсяг валютних інтервенцій досягнув $150 млн, тоді як у квітні-травні він становив близько $100 млн на день.
Величезний дефіцит у зовнішній торгівлі. Згідно з інформацією Міжнародного валютного фонду, структурний дефіцит платіжного балансу України оцінюється приблизно в $40 мільярдів щорічно, при цьому основну частину цього показника складає торговельний дефіцит. Протягом перших дев'яти місяців 2024 року дефіцит зовнішньої торгівлі товарами досяг $22,2 мільярда, що на 2% перевищує аналогічний показник минулого року.
Зростання валютної паніки серед населення. Валютні очікування громадян стали некерованими через коливання курсу гривні. За перші дев'ять місяців 2024 року чиста купівля іноземної валюти населенням підвищилася в 3,5 рази в порівнянні з минулим роком – з -$2,4 млрд до -$8,2 млрд. Загалом обсяг готівкової валюти, що знаходиться у населення, зріс на $10,3 млрд (+40%) в порівнянні з попереднім роком.
Критично важливий обсяг витрат на обслуговування зовнішніх кредитів. Виплати доходів від інвестицій та погашення боргових зобов'язань (за винятком зобов'язань держави) продовжують чинити значний тиску на валютний ринок. Протягом дев'яти місяців 2024 року на виплати за інвестиціями було витрачено $5,8 млрд, що на 7,3% перевищує показник аналогічного періоду 2023 року ($5,4 млрд). Чисте погашення боргів склало $0,5 млрд, що є зростанням на 185,7% у порівнянні з минулим роком ($0,2 млрд за перші дев'ять місяців 2023 року).
Потрібно вжити кілька важливих заходів.
Динамічне нарощування експортних можливостей. Щоб забезпечити стабільний валютний приплив, Україні потрібно вкладати ресурси в експортно спрямовані сектори, зокрема в аграрну галузь, металургійну промисловість та інформаційні технології.
Зменшення залежності від імпорту. Скорочення витрат на імпорт енергоресурсів та інших критичних товарів є стратегічною необхідністю.
Революція у валютній політиці для відновлення довіри до української гривні. Національний банк України має здійснити перегляд своїх валютних стратегій, зокрема, посилити контроль за валютним ринком та запровадити нові засоби для підвищення довіри до гривні.
Привернення іноземних капіталовкладень повинно стати одним з ключових аспектів для стимулювання економічного зростання.
Після завершення війни Україні потрібна буде значна підтримка для відновлення економіки, і багато хто вважає, що ця підтримка надійде у вигляді потоку іноземних інвестицій. Однак прагматичні реалії бізнес-середовища вказують на суттєві бар'єри, які можуть стримати автоматичний наплив капіталу.
Центральним аспектом у цій сфері має стати завершення судової реформи. Низькі показники України в рейтингах правової системи, таких як індекс верховенства права від World Justice Project, демонструють системну проблему з корупцією та правовою невизначеністю. Для іноземних інвесторів це означає підвищені ризики для виконання контрактів та відстоювання своїх прав у судах, що значно знижує привабливість країни.
Наступним викликом для залучення інвестицій є зосередження влади та посилення державного контролю, про що свідчать дослідження організації Freedom House. Ці обставини можуть відштовхнути закордонних інвесторів, оскільки вони підвищують ймовірність непередбачуваних політичних рішень, які можуть ускладнити бізнес-діяльність або навіть поставити під загрозу безпеку інвестицій.
Сьогодні питання припинення іноземної допомоги не виглядає таким терміновим, проте ми спостерігаємо швидкі зміни в політичному ландшафті світу. Відмова від термінових економічних реформ та сподівання на автоматичне відновлення після конфлікту є вельми ризикованим підходом.