Авторы новой концепции ЕСИКС представляют собой централизованное распределение авторов, возможность использования ВКЗ без доступа в интернет и функционал кабинета, адаптированный под роли и потребности пользователей.


Консультант временного исполняющего обязанности председателя Государственной службы архитектуры Украины.

специально для "Судебно-юридической газеты"

Юридическая сфера и международные партнеры активно занимаются разработкой нового проекта под названием ЕСИКС. На минувшей неделе в Украине была представлена обновленная концепция Единой судебной информационно-коммуникационной системы (ЕСИКС), которая была обсуждена в рамках профессионального сообщества. Данная презентация была организована с поддержкой инициативы USAID Justice for All Activity.

Дослідники провели численні зустрічі із ключовими користувачами системи, проаналізували їх потреби та болі, нормативно-правове регулювання, попередні концепції і способи їх реалізації, вивчили помилки впровадження і проаналізували кращі практики та міжнародний досвід. До аналітичної роботи також було залучено фахівців з інформаційної безпеки, системних і бізнес аналітиків, велику кількість стейкхолдерів, представників судів усіх інстанцій, органів та установ системи правосуддя, Міністерства цифрової трансформації, Комітету Верховної Ради України з правової політики, громадської спільноти та адвокатів.

В основу концепції першим принципом поставлено людиноцентричність. Це означає, що майбутня система має бути побудована навколо потреб самого користувача: адвоката, судді, громадянина, працівника суду тощо.

Розробники створили функціонал майбутньої системи, враховуючи потреби користувачів, і запропонували можливості для понад 25 різних ролей.

Дослідження потреб суддів виявило кілька ключових аспектів, які потребують вдосконалення. По-перше, існує нагальна потреба у забезпеченні адекватної функціональності та ефективності документообігу. Судді зазначили, що наразі немає можливості роботи з групами документів (завантаження, підпис тощо), а також спостерігаються затримки при завантаженні і пошуку документів, що призводить до неповноти інформації в електронних справах. По-друге, оптимізація та налаштування бізнес-процесів є вкрай необхідними. Судді вказали на проблему з отриманням додаткових дозволів для доступу до справ з попередніх інстанцій, а також на нерівномірний розподіл справ між ними. По-третє, безсумнівно, потрібно покращити інтерфейс. Судді висловлювали незадоволення щодо незручності та заплутаності навігації, а також необхідності працювати з кількома системами, кожна з яких має свій інтерфейс. По-четверте, оновлення має включати покращення як функціональності, так і продуктивності ВКЗ, зокрема, важливо забезпечити можливість роботи без доступу до Інтернету.

На думку розробників, очевидними є і додаткові потреби суддів щодо роботи системи ЄСІКС, наприклад, можливість підвищення професійного рівня, для цього слід подумати над створенням відповідних модулів управління навчанням та формування бази знань, перевикористання даних, спільної роботи над документом, візуалізації матеріалів та інформації в справі, пошуку і фільтрів, зв'язків між документами, запитів напряму до реєстрів, методики розгляду матеріалів, аналізу норм законодавства на актуальність, перевірки вмісту документа на помилки, генерації проєктів документів.

Помічники суддів скаржилися на відсутність можливості віддаленої роботи з системою, створення персоналізованих шаблонів документів, некоректне завантаження сторонніх документів, низьку швидкість та помилки при роботі з редактором документів, відсутню можливість роботи з матеріалами справи та іншими документами тощо.

За оцінками розробників, новий функціонал здатен задовольнити їхні потреби. Серед основних можливостей - дистанційний доступ до системи, індивідуалізовані шаблони документів, удосконалення роботи з документами, створення особистого кабінету для суддівського помічника, а також функції для офлайн запису аудіо та відео.

Працівники апарату суду потребують наступного: якісного сервісу формування звітності (скарги на повторне завантаження шаблонів звітності після оновлень системи, некоректне заповнення реєстраційної картки справи, численні технічні проблеми з налаштуванням колонок, скриптів, а також формуванням і редагуванням звітів, складність у створенні ефективних фільтрів для пошуку, відсутність динамічної звітності); налаштування інтерфейсу під конкретні ролі; зручного сервісу сканування.

Додатковими можливостями можуть бути: керування спільними знаннями, підвищення професійної кваліфікації, аналітика в режимі реального часу.

Пропозиції адвокатської спільноти стосувалися наступного функціоналу:

Враховуючи вимоги, розробники представили також додаткові можливості, такі як:

Таким чином, вивчення потреб користувачів стало основою для розробки функціональних можливостей у рамках презентованої концепції ЄСІКС.

Системні компоненти ЄСІКС:

Аналізуючи вимоги та сервіси, які потребують вдосконалення, розробники інтегрували наявні потреби користувачів у сучасну структуру ЄСІКС. Вони вважають, що більшість існуючих сервісів слід оновити. Варто підкреслити, що Міністерство цифрової трансформації України, яке наразі відповідає за всі процеси цифровізації в державі, ініціювало аудит ЄСІТС для виявлення необхідних змін у системі. Згідно з результатами технічного аудиту ЄСІТС, проведеного за підтримки проєкту Pravo-Justice, а також функціонального аудиту, що реалізується в рамках Програми USAID Justice for All Activity, виявлено, що частина існуючих підсистем дублює одна одну, проте вимагає постійної підтримки. Одночасно існує нагальна потреба в розробці нових підсистем. Як зазначив експерт USAID Руслан Пахомов, продовження функціонування такої моделі експлуатації може призвести до недостатності ресурсів ДП "ІСС" та ДСА України для забезпечення функціонування системи в цілому.

В результаті, розробники запропонували оновити підхід до формування ЄСІКС, а також створити сервіси ЄСІТС на основі архітектури, орієнтованої на сервіси. Це дозволить уникнути дублювання функцій та забезпечити розробку набору можливостей, що відповідають конкретним потребам. Основним елементом стане цифровий персональний простір для користувача, який буде організовано відповідно до його ролі: фізичної особи, судді, помічника, адвоката, арбітражного керуючого, прокурора та інших.

Серед основних труднощів при реалізації проєкту концепції фахівці вказують на необхідність належного нормативного регулювання, яке включає створення умов для домінування електронних судових справ, організацію дистанційних судових засідань, а також екстериторіальний розгляд справ. Крім того, важливими аспектами є забезпечення фінансування та наявність організаційних ресурсів. Успішна реалізація концепції також вимагає ефективної системної комунікації, що включає управління очікуваннями користувачів, інформування судів та державних установ, а також своєчасний зв'язок із суспільством. Не менш важливою є інтелектуальна підтримка впровадження системи, яка охоплює методологічну допомогу, створення бази знань, оптимізацію процесів та розробку шаблонів.

Згідно з прогнозами, створення даної системи займе приблизно три роки.

Відповідно до Плану України, нововведення повинні бути реалізовані до 2027 року.

Водночас, результатом впровадження запропонованих змін розробники називають прискорення судових процедур та скорочення часу розгляду справ, збільшення ефективності здійсненн яправосуддя, забезпечення прозорості в роботи судів та спрощення доступу до правосуддя, забезпечення професійного розвитку суддів через онлайн-інструменти, забезпечення обміну даними в Україні та з міжнародними та закордонними базами даних, виконання вимог євроінтеграції України та підвищення довіри до судової влади.

Related posts