Це подібно до боротьби з наркотрафіком – необхідні не лише освітні програми, а й відповідальність за порушення. Експерти обговорюють стратегію США в боротьбі з російською дезінформацією.
Прекрасно, що вони почали це робити, але це - лише перші кроки, - так загалом міжнародні фахівці з протидії російській дезінформації відреагували на повідомлення про дії адміністрації Байдена у відповідь на операції з російського впливу на американських виборців.
Вони відзначають, що необхідно посилити зусилля урядів не лише Сполучених Штатів, але й інших західних країн у боротьбі з агентами російського впливу, які протягом тривалого часу не зустрічали належного опору з боку демократичних держав.
У середу адміністрація президента Байдена висловила звинувачення на адресу Росії щодо масштабних зусиль вплинути на президентські вибори в Сполучених Штатах. Це включає не лише розповсюдження дезінформації, але й залучення американських діячів, які, іноді навіть не усвідомлюючи цього, стають каналами для поширення пропаганди, що виходить з російських державних медіа.
Як повідомив Голос Америки, Міністерство юстиції, Міністерство фінансів і Державний департамент вжили низку скоординованих дій, що включають санкції, висунення кримінальних звинувачень та конфіскацію вебдоменів, які, за словами офіційних осіб США, Кремль використовує для поширення пропаганди та дезінформації головним чином про Україну, куди Росія вторглася понад два роки тому.
У звіті розслідувача на майже 300 сторінок, який Федеральне бюро розслідування (ФБР) опублікувало у середу, описується, що російські компанії роблять задля поширення фейкових новин, розпалювання напруги в американському суспільстві та нападу на американських політиків, які підтримують Україну у війні проти Росії.
Звіт вказує на такі організації, як Social Design Agency (SDA), Structura National Technology (Structura) та ANO Dialog, які функціонують під наглядом адміністрації президента Росії, зокрема першого заступника керівника апарату президента Сергія Кирієнка. Ці компанії є частиною стратегії Кремля, спрямованої на вплив на американське суспільство, зокрема на результати виборів у США.
Серед російських стратегій документ ФБР вказує на приклади дезінформаційних кампаній, спрямованих на виборців США в шести штатах, де жодна з двох основних партій не має очевидної переваги. Ці кампанії намагаються "акцентувати увагу" на проблемах, таких як "можливість втрати роботи для білих американців" або "збільшення загрози злочинності" з боку "українських мігрантів".
Опублікування документа та оголошення плану дій щодо протидії російським впливовим операціям спровокувало оперативну реакцію з боку американських та міжнародних спостерігачів. Вони вважають заходи, вжиті адміністрацією, цілком обґрунтованими, але наголошують на їхній недостатності.
Деякі експерти вважають, що випуск звіту та звинувачень на адресу російського впливу може негативно вплинути на перспективи республіканців на виборах. Адже в опублікованих матеріалах зазначається, що одна з "мет" кампанії з дезінформації полягала в сприянні перемозі конкретного кандидата на виборах 2024 року.
Хоч і ім'я Дональда Трампа не згадується, американське розвідувальне співтовариство повідомило, що російські симпатії до президентських виборів залишилися незмінними з 2020 року. Тоді Москва реалізувала ряд впливових кампаній, які підтримували Трампа та дискредитували Джо Байдена, як зазначає канал CNN.
Екс-керівник Сухопутних сил США в Європі Марк Гертлінг у своєму дописі на платформі Х (відомій раніше як Twitter) розповідає, що під час виконання своїх обов’язків щодня отримував розвідувальну інформацію, яка підтверджувала спроби Росії здійснити вплив на Захід, зокрема на Сполучені Штати.
Він зазначає, що інформація про ці спроби Кремля була відома не лише військовим, а й членам Конгресу, які активно обговорювали ці питання. Про це також повідомляли ЗМІ, а сам генерал, коли залишив службу, звертав увагу на кібернетичні атаки, що мали відношення до виборів 2018 року.
Тому він вітає той факт, що адміністрація повідомила про дії Росії і має план, як їм протистояти, і відкидає закиди про політичну заангажованість дій адміністрації.
З опублікованих нещодавно Міністерством юстиції документів стало відомо, що щонайменше шість впливових консервативних блогерів у США отримували таємне фінансування від співробітників російських державних ЗМІ. Це фінансування використовувалося для створення англомовних відео, які мали на меті просувати інтереси Росії в Сполучених Штатах. Прокурори заявляють, що ці блогери діяли без усвідомлення того, що їхня діяльність підтримує компанію, що слугувала прикриттям для російської кампанії впливу.
Дослідниця російського впливу журналістка журналу The Atlantic Енн Епплбаум поставила під сумнів можливість того, що праві коментатори з мільйонами передплатників на YouTube та інших платформах соціальних мереж могли не знати, що гроші на їхню діяльність надходять з Росії.
"Я вражена, абсолютно вражена, дізнавшись, що російська держава підтримувала фінансово ультраправих "інфлюенсерів" у Теннессі. Мені здається, вони навіть не підозрювали, звідки беруться ці кошти," - з іронією зазначила Епплбаум у своєму твіті, посилаючись на статтю The Guardian, що висвітлює цю тему.
Експерти у сфері дезінформації та російських впливових кампаній вважають, що заходи, оголошені американськими державними установами, можуть стати значним кроком у боротьбі зі шкідливим російським впливом на західні держави, особливо на США.
Однак, на думку дослідниці Олександри Цехановської, спираючись на досвід України, потрібно буде ще багато зробити для захисту американської демократії від дестабілізуючого російського впливу. Бо російські методи часто змінюються і пристосовуються до нових обставин, ширше залучаючи місцевих акторів до просування російських цілей.
"Наративи часто проходять через різних учасників та джерела, і цілком ймовірно, що Кремль дедалі більше покладатиметься на місцевих довірених осіб, які видають себе за американців, з метою завоювання більшої довіри серед американського населення", - застерігає в інтерв'ю для Голосу Америки керівниця проєктів Центру інформаційної стійкості, міжнародної мережі дослідників, що займаються боротьбою з дезінформацією.
Вона вважає, що, попри санкції, росіяни та інші країни можуть швидко виявити нові слабкі місця Заходу, якими зможуть скористатися.
Ігор Соловей, очільник Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки, висловив думку, що Росія вже давно перейшла до наступної стадії розширення свого впливу. Він підкреслює, що країна використовує не лише веб-сайти чи домени, які вже були заблоковані, а й активно впливає на свідомість іноземних громадян через соціальні мережі, контроль над якими є значно складнішим.
"Соціальні мережі перетворилися на 'зброю масового інформаційного впливу', і забезпечення порядку в цій сфері є пріоритетним завданням для кожної країни, - зазначає Соловей у бесіді з Голосом Америки. - Платформи, такі як Х, ТікТок чи навіть російський Телеграм, навряд чи самі ініціюють витрати на боротьбу з ботами, тролями або організованою дезінформацією."
На думку керівника дослідницької установи при Міністерстві культури та інформаційної політики України, єдиним ефективним способом вплинути на соціальні мережі для запобігання поширенню злочинного контенту є активний тиск з боку держави або навіть об'єднання кількох держав.
Про те, що така коаліція була б на часі, свідчить ще один аспект звіту ФБР, який стверджує, що російська операція з просування своїх наративів активно ведеться і через німецьких, французьких, італійських, британських та інших європейських політиків, бізнесменів, журналістів та інфлуенсерів.
Наприклад, у Європі, як й у США, були поширені операції через сайти-двійники, так звані Doppelgänger, що видавали себе за впливові видання, такі як Der Spiegel, Bild, Le Monde, Le Parisien, Welt, FAZ, Süddeutsche Zeitung, Delfi.
Згідно зі звітом ФБР, основною метою кампанії Кремля в Європі було створення розбіжностей, підрив авторитету Америки та ослаблення підтримки України.
Якуб Каленський, старший аналітик Європейського центру передового досвіду в боротьбі з гібридними загрозами в Гельсінкі, стверджує, що для забезпечення ефективності заходів проти дезінформації та інформаційної агресії необхідні скоординовані каральні дії. Він також зазначає, що Сполучені Штати демонструють Європі приклад у цій сфері.
"Сполучені Штати займають провідні позиції в цій сфері. Чимало європейських урядів могли б взяти приклад з їхнього досвіду," - зазначає Каленський в розмові з Голосом Америки.
Він підкреслює, що надзвичайно важливо, що уряд США, "на відміну від багатьох інших країн", проводить розслідування та намагається виявити канали, які беруть участь у російських операціях.
На думку Каленського, мало намагатися протидіяти дезінформації шляхом підвищення медіаграмотності.
"Цього ніколи не буде достатньо, адже самі по собі ці дії, спрямовані на жертв маніпуляцій, не зупинять інформаційних агресорів, - зазначив він. - Коли ми намагаємося подолати проблему незаконного обігу наркотиків, ми не обмежуємося лише освітніми та інформаційними кампаніями; ми також заарештовуємо наркоторговців і злочинців, які беруть участь у цій діяльності. Так само в боротьбі з інформаційною агресією необхідно запровадити суворі покарання за такі злочини. Розслідування та кримінальні санкції є важливою частиною цього процесу."