Бренди і підбренди: як придбати автомобільні шини без зайвих витрат.
Якщо є бажання і час хоча б частково розібратися з розподілом світового шинного ринку, можна придбати гідну зимову гуму без переплати за бренд - тобто за належність шини до тієї чи іншої знаменитої марки.
Справжня суть полягає в тому, що глобальний шинний ринок чесно поділений між кількома великими компаніями. У кожного з цих концернів, окрім основного бренду, зазвичай преміального або близького до цього, існує кілька дочірніх марок, що орієнтуються на середній та бюджетний сегменти. Цікаво, що на одному заводі одного з концернів можуть виготовляти шини під різними марками, хоча й за різними технологічними процесами.
Титульні бренди. Це головний, материнський бренд у будь-якому шинному концерні, і він випускає найпередовішу і найдорожчу продукцію. Тому що саме за ним стоять найбільш передові дослідницькі центри, хімічні лабораторії та різноманітні тестові траси. Ось алфавітний список цих компаній і одночасно - їхніх топових марок:
Суббренди. Кожен шинний концерн зазвичай має кілька дочірніх марок, які відомі як суббренди. Як правило, це компанії, які були придбані лідером ринку разом із заводами, лабораторіями, дистрибуційними мережами та іншим майном. Суббренди володіють власним асортиментом продукції, унікальними стратегіями маркетингу, специфічними технологіями, а також часто мають свої виробничі потужності.
Локальні (приватні) бренди. Деякі компанії впроваджують стратегію створення приватних брендів – це обмежений асортимент моделей, призначений виключно для конкретного ринку або навіть для окремої мережі роздрібної торгівлі. Часто ці продукти є бюджетними. Наприклад, в нашій країні колись були популярні шини Sportiva, які виготовляв німецький концерн Continental на своєму чеському заводі Barum.
Офф-тейк бренди — це формат, який поки що не дуже популярний в Україні, проте широко використовується в розвинених країнах. Суть цього концепту полягає в тому, що окремі шинні заводи виготовляють покришки за спеціальними замовленнями певних компаній (які можуть і не бути виробниками шин), під унікальним брендом і тільки для визначених ринків. Яскравим прикладом є шини британського бренду Premiorri, які виробляються на українському заводі Rosava в Білій Церкві. Цей асортимент шин створено на замовлення компанії, зареєстрованої в Лондоні. Частина продукції реалізується в Україні, а інша — експортується в інші країни.
Безсумнівно, шини, що виробляються відомими компаніями під їхніми суббрендами, мають певні відмінності від основних марок, і ці відмінності не обмежуються лише нижчою вартістю. Звичайно, існують різниці у характеристиках, які, на жаль, не на користь більш доступних моделей. Це можна пояснити економією на сировині та деяких виробничих технологіях.
Справа у тому, що сучасні шини є результатом тривалої колективної праці хіміків, механіків, тест-пілотів та технологів. Відтак, преміальна модель не може коштувати дешево, а бюджетна шина у свою чергу не може демонструвати характеристиками моделей-лідерів.
І навіть якщо недорога модель суббренду використовує давні розробки материнської компанії, і зовні дуже схожа на одну з топових шин старих модельних лінійок, поведінка двох "сестер" на дорозі все одно буде різною. Тому що тут виробник (і власник обох брендів!) має масу способів зекономити. Наприклад, на складі компаунду для протектора, який можна зробити менш чіпким, менш стійким до стирання або з більшим опором котінню. Або, скажімо, для шин дешевшої марки можна використовувати старі прес-форми. Які будуть дійсно повторювати малюнок знаменитої моделі-попередниці, але через знос даруватимуть шинам малопомітні вади протектору та більше тягарців при балансуванні.
Але майте на увазі, що всі недоліки шин під суббрендами, що згадуються тут, типові для будь-яких недорогих моделей гуми і є недоліками тільки на фоні преміальних моделей.
Висновки з вищесказаного таки. Так, преміальні шини варті своїх грошей, а "дешеві" марки справді поступаються їм за частиною характеристик. Але в моделей дочірніх марок від світових брендів є один вагомий плюс: якими б дешевими не були ці бюджетні шини, вони дійсно створені професіоналами високого класу, і відвертих конструкторських чи виробничих прорахунків у них не буде. На відміну від покришок невідомих марок, які жодного разу не потрапляли у порівняльні тести незалежних інститутів чи автомобільних медіа.